Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Brød på døren er blitt bra butikk. Brødboksen, her ved gründer og daglig leder Arnulf Refsnes, startet i 2014 og regner med å omsette for 150 millioner kroner i år.  Foto: Mikaela Berg
Brød på døren er blitt bra butikk. Brødboksen, her ved gründer og daglig leder Arnulf Refsnes, startet i 2014 og regner med å omsette for 150 millioner kroner i år.  Foto: Mikaela Berg les mer

Kapasiteten sprengt på hjemmelevering av mat til 17. mai

Brødboksen øker omsetningen sin med 50 prosent i 17. mai-uken. Kolonial er utsolgt for is og jordbær.

Pågangen hos matleveringstjenester som Brødboksen og Kolonial tyder på at byborgere er lei av å stå i kø på butikken før 17. mai.

– Tidligere gikk salget ned på slike merkedager, nå er det omvendt, sier gründer og daglig leder Arnulf Refsnes (44) i Brødboksen.

Selskapet leverer mat på døren i Oslo og Stavanger – også på 17. mai.

På en normal uke omsetter selskapet nå for to millioner kroner. 

– Denne uken blir det tre millioner, og vi kunne nok solgt ganske mye mer, men vi har ikke utleveringskapasitet. Vi er bortimot utsolgt, sier Refsnes. 

Selve 17. mai-bestillingene er også store. Mens en vanlig bestilling hos Brødboksen er på 105 kroner, er snittbestillingen for 17. mai på 200 kroner. 

Brødboksen begynte med å levere brød og juice på døren, men har utvidet med en rekke produkter etter hvert som selskapet har vokst. Nå sliter selskapet med å ta unna alle kundene som vil ha mat på døren 17. mai. Foto: Mikaela Berg

Stenger bestillingen i perioder

– Det er helt ekstremt. Det har vært helt sprengt kapasitet på lageret de siste dagene, sier gründer Karl Munthe-Kaas (33) i Kolonial.

Netthandelen for dagligvarer måtte stenge for nye bestillinger av hjemmelevering både 15. og 16. mai på grunn av pågangen. Selskapet leverer også på 17. mai, da de fleste andre butikker er stengt. 

– Vi har dessverre måttet gi kunder beskjed om at de må bestille til senere dager, sier Munthe-Kaas.

Kolonial opplever en omsetningsvekst på 30 prosent i dagene opp mot 17. mai. Selskapet omsatte i snitt for 8,2 millioner kroner i uken i fjor, et tall som sannsynligvis er noe høyere nå.

Munthe-Kaas sier økningen er mye mer markant enn hva den var i fjor. 

– Det er derfor det er vanskelig å håndtere. Det er vanskelig å øke kapasiteten så dramatisk. Vi trenger både mer leverings- og plukkekapasitet. Vi trenger flere folk, sier han.

– Det er en lei sak på en måte, selv om det er flott for oss at vi selger så mye, sier Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas om pågangen for netthandel i forbindelse med 17. mai. Foto: Mattis Sandblad/VG/NTB Scanpix

Utsolgt for is og jordbær

Refsnes i Brødboksen sier at selskapet har stoppet nye bestillinger flere steder, fordi det har gått tom for bakervarer, som er basisproduktene deres. Kolonial har gått tom for produkter som is og jordbær. 

– Vi har tatt inn ekstra mye av produkter det selges mye av, men så selges det enda mer enn forventet, sier Munthe-Kaas. 

Kolonial leverer mat 364 dager i året og har normalt størst pågang på søndager.

– Folk har funnet ut at vi er åpne alle dager, hele året, så de bruker oss de dagene andre butikker er stengt, sier Refsnes i Brødboksen.

– Vil det bli et nytt argument i debatten om søndags- og hellidagsåpne butikker?

– Det blir nok det.

I den opprinnelige artikkelen sto det at brødboksen leverer i Oslo, Bergen og Stavanger. Det er ikke riktig. Brødboksen har planer om  å utvide til Bergen i løpet av sommeren, men har foreløpig ikke gjorte det.

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå