Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Lucas H. Weldeghebriel (til venstre) og Per-Ivar Nikolaisen (til høyre) har fått med seg Harald Strømme som investor og styreleder for nettstedet Shifter. Foto: Øyvind Elvsborg
Lucas H. Weldeghebriel (til venstre) og Per-Ivar Nikolaisen (til høyre) har fått med seg Harald Strømme som investor og styreleder for nettstedet Shifter. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

TVNorge-sjefen gikk på dagen – nå går han inn i gründerbedrift

Harald Strømme gikk fra TVNorge og Discovery på dagen i februar. Nå blir han styreleder og investor i gründernettstedet Shifter. – Jeg er ikke på jakt etter en ny topplederstilling, sier han.

I februar sluttet Harald Strømme brått som sjef i TVNorge og Discovery Networks, etter åtte år i sjefsstolen. Nå er det klart at hans første nye engasjement blir nettstedet Shifter, der han går inn med «noen hundre tusen kroner» og blir styreleder.

– Jeg er ikke på jakt etter en ny topplederstilling i næringslivet. Jeg vil jobbe med flinke, oppfinnsomme folk, på spennende prosjekter, sier Strømme, som har en lang karriere bak seg som leder i TV 2, Try og Kunnskapsforlaget, samt TVNorge og Discovery.

Shifter skriver om oppstartsselskaper og innovasjon, og Strømme mener han har relevant erfaring fra 25 år i media, samt som gründer. Han var den første ansatte i TV 2, og var med på å bygge reklamebyrået Try fra åtte til 110 ansatte.

Siden han sluttet i februar har han hatt omtrent daglige møter om mulige nye prosjekter, og han ønsker å engasjere seg mer innen gründermiljøet.

Harald Strømme (54)

  • Var administrerende direktør og sjefredaktør i Discovery Networks Norway i åtte år.
  • Gikk på dagen i februar, samtidig som digitalsjef Sindre Østgård, som var ansatt bare seks måneder tidligere, etter det DN erfarer etter uenighet med eierne i selskapet om veien videre. 
  • Bachelor i journalistikk fra Uni­versity of Colorado, MBA fra BI.
  • Har vært journalist i VG, kommunikasjonsdirektør i TV 2, administrerende direktør i Kunnskapsforlaget, administrerende direktør og partner i Try reklamebyrå.
Vis mer

– Jeg har ikke noen stor krigskasse, så det handler ikke om å forvalte noen egen formue. Jeg vil bidra med innsats, erfaringer og kompetanse og vil gjøre noen små investeringer, sier han.

Fremover skal han bidra til å få i havn en liten emisjon, på 1–2 millioner kroner i Shifter, som blant annet skal finansiere nysatsinger.

Kommersialisering

Shifter ble startet av journalistene Lucas Weldeghebriel og Per-Ivar Nikolaisen i fjor vår.

– Vi er veldig fornøyd med å få inn en tungvekter, både som investor og styreleder. Vi har fått til mye på ett år og nå skal vi fokusere på kommersialisering, og da kan jeg ikke tenke meg en bedre person, sier Weldeghebriel.

Shifter er gratis for leserne, i et marked der reklameinntektene har stupt for alle medier. Mange andre fokuserer på abonnementsinntekter.

– Er det mulig å starte et nettsted i dag basert på reklameinntekter?

– Hvis reklame var det eneste ville jeg kanskje sagt nei, men dette er ett av flere inntektsben vi står på, sier Weldeghebriel.

Nettstedet holdt nylig et arrangement med 400 deltagere fra miljøet, og fremover har de planer om å tjene penger på å selge analyser og bransjeinnsikt. De har også tro på innholdsmarkedsføring.

– Jeg tror det gjelder å prøve flere forskjellige muligheter og se hva som virker. Det er lettere for en liten oppstartsbedrift enn etablerte mediebedrifter, sier Per-Ivar Nikolaisen.

De alle vil ha og ingen får

Strømme mener Shifter når ut til Norges mest attraktive målgruppe – gründerne.

– Det er de hodene hele norsk næringsliv vil ansette, men ikke får ansatt. Det tror jeg er mulig å kapitalisere på og utvikle videre, sier han.

Han sier dette ikke bare trenger å handle om rekruttering, men at de store bedriftene er avhengig av kontakter og informasjon om hva som skjer i gründerverdenen. Ingen ønsker å stå igjen på perrongen når en ny teknologi tar av.

– Alle tankskipene i norsk næringsliv er interessert i å nå denne målgruppen og jeg tror Shifter kan spille en rolle i å skape kommunikasjonslinjene og møteplassene, sier han.

Fra ymse folk til kremen

Strømme er selv tiltrukket av energien i feltet mellom teknologi, innovasjon, investorer og gründere, og ser på Shifter som et spennende prosjekt og en god «lyttepost» for å finne fremtidige prosjekter.

Han har 25 års erfaring med endringsledelse, og husker godt dotcombølgen rundt tusenårsskiftet.

– Den gangen var det ymse folk som startet ting i hytt og vær. Nå er det de aller flinkeste folkene som starter egne selskaper, sier han.

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå