De beste it-kandidatene dukker sjelden opp via tradisjonelle stillingsannonser. Skal man lokke de kreative utviklerne så må det mer til.

Det er erfaringen til danske Jakob Tolstrup Bech som i to år har vært teamleder hos internettselskapet Trustpilot, skriver Jobfinder.dk.

Etter å ha benyttet tradisjonelle stillingsannonser uten særlig suksess, besluttet Tolstrup Bech og kollega Martin Andersen å gå drastisk til verks i jakten på nye medarbeidere. De kodet en stillingsannonse som krevde mer enn alminnelig dekrypteringsevner for å forstå.

Selskapet håpet å tiltrekke seg de mest kreative problemløserne i bransjen.

- Vi var veldig imponert

Og den nye vrien ga resultater.

Mens Trustpilot normalt mottar rundt 100 søkere til en it-jobb, hvor ofte bare en tiendedel har de riktige kvalifikasjonene, fikk selskapet rundt 30 henvendelser på den kodede annonsen. Alle med relevante CV-er.

- Måten du skriver kode på sier mye om hvilken type utvikler du er. Noen hadde satt opp koden pent og skrevet kommentarer. Andre var langt mer rotete. Vi var veldig imponert over kvaliteten på søkerne, som lå langt over det vi pleier å se, sier Jakob Tolstrup Bech til Jobfinder.dk.

Valget falt til slutt på en webutvikler som ikke bare hadde brutt koden på en kreativ måte, men i tillegg hadde løst koden i flere forskjellige programmeringsspråk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.


Les også: Studenter i kø for å få jobbe gratis


Du er ikke spesiell
 

Bullshit-infeksjon
 

Slik blir du «drømmemedarbeideren»