– Du var trolig Norges yngste direktør da du fikk jobben som 24-åring, og for tre uker siden utvidet du Xpress-konseptet med ytterligere to hoteller. Du hadde ikke noe særlig ledelseserfaring før du begynte som direktør?

– Det rakk jeg nesten ikke, men jeg hadde vært en hardtarbeidende og nysgjerrig hotellspire i mange år. Det gjorde overgangen lettere.

– Hvorfor tror du Nordic Choice valgte å satse på deg selv om du var så ung?

– Jeg ser for meg at det var fordi jeg var ekstremt sulten, viste at jeg hørte hjemme i hotellbransjen og at dette var noe jeg virkelig ville. Også at jeg var nysgjerrig, noe som til tider kan ha vært irriterende for folk. Jeg maste alltid om å få være med på ting, spurte om alt jeg ikke visste. Jeg lærte en ting ganske tidlig, i resepsjonen på det første hotellet jeg jobbet på.

– Vil du sammenligne deg med sjefen din Petter Stordalen?

– Sammenligne tror jeg ikke at jeg tør å gjøre, jeg vet ikke hvilke konsekvenser det vil få på kontoret. Neida, Petter har uten tvil inspirert meg og påvirket meg som leder.

– Du leder tre hoteller med rundt 70 ansatte. Hvordan er du som leder for dem?

– Jeg er en veldig uformell leder. Jeg er opptatt av at vi jobber som et team og oppnår resultater sammen. Jeg vet at jeg ikke kan være best på alt. At jeg er såpass åpen på hva jeg er god på og hva andre faktisk kan gjøre bedre, gjør det lettere for alle å yte sitt beste.

– Hvordan reagerer andre utenfor Nordic Choice på at du er en ung leder?

– Folk ser på meg på veldig forskjellige måter. Det var mange andre som mente det var galskap å gi en så ung og uerfaren kar en direktørtittel. Jeg opplever at noen personer har manglende tiltro til meg. Da må du bare «step up» og vite at du har fått denne jobben fordi du kan noe, så endrer de raskt mening. I noen situasjoner må du bare gjøre deg litt større enn du egentlig er, og i andre må du innse at det er mennesker som kan mer enn deg, og være ydmyk.

– Både ansatte og gjester ved Xpress har en yngre gjennomsnittsalder enn ved andre hoteller. Hvilke utfordringer gir det deg?

– Uerfarne folk krever mer oppfølging, de er ikke like trygge på rutiner og på systemer. Det krever mer tid og et apparat rundt som backer opp. Men alternativet hadde vært feil. Vi skal prøve å revolusjonere i en tradisjonell og ganske konservativ bransje. Vi hadde ikke klart å skape dette uten unge, uredde ansatte.

– Hvilke egenskaper er viktig å ha som leder?

– Det å få folk med seg og enes om en felles visjon. Da jeg begynte trodde jeg at alle var som meg, at alle hadde samme motivasjon, samme driv, samme verdier. Men jeg merket at da jeg ga beskjeder, ble det ikke alltid plukket opp på den måten jeg trodde. Jeg innså at folk var forskjellige og ble drevet av forskjellige ting, og det har vært en viktig oppdagelse i mitt lederskap.

– Har du noen tips til unge lederspirer?

– At ansvar er noe du tar, ikke får. Det er ene og alene grunnen til at jeg har fått disse mulighetene. Du må være nysgjerrig, det er noe av det jeg setter mest pris på hos mennesker. Vær sulten, og aldri gi deg. Vis at dette er noe du tror på.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.