– Du ble kalt ryddegutt da du begynte i Swix for seks år siden. Husker du hva du gjorde de klassiske «første 100 dagene»?

– Ja, det husker jeg egentlig veldig godt. Swix var en organisasjon med mye intern støy og mye slitasje. Etter år med underskudd var det mange slitne mennesker i et selskap uten klare mål. Vi brukte tid på å få ro i organisasjonen ved å la menneskene få vite hva de skal gjøre hver dag når de kommer på jobb. Gi dem tro på selskapet og fremtiden igjen. Det ble ingen dype konflikter av det, men en del sluttet fordi de ikke trodde på det jeg gjorde.

– Hvordan motiverer du deg selv og dine?

– Det har forandret seg opp gjennom årene. Da jeg var ung var jeg ganske mye mer analytisk i måten å drive organisasjoner på, det handlet om strategiplaner og PowerPoint. Nå handler det mer om å skape et godt arbeidsmiljø. Menneskene er 90 prosent av grunnen til at et selskap går bra.

– Har du hatt et karrieremål?

– Egentlig ikke. Jeg føler jeg har vært ganske kompromissløs og gjort det jeg har hatt lyst til å gjøre. Jeg har for eksempel ikke bare tatt valg og hoppet oppover. To ganger har jeg sluttet helt, sagt opp, og tatt et friår for å få ting på avstand.

– Hva er den mest utfor­­d­rende situasjonen du har vært leder i?

– Det er nok den siste jobben, selv om man kanskje alltid sier det fordi det er klarest i minnet. Men det er ikke tvil om at det vi har fått til med Swix er helt unikt. Vi har klart å snu selskapet trill rundt på seks år. Jeg tror det er mange stolte mennesker som jobber her.

– Dere fortsatte samarbeidet med Petter Northug etter fyllekjøringen i mai, og produserte de omstridte Coop-skidressene som måtte tas bort fra butikkene før skisesongen. Hvor mye tid har du brukt på Northug i år – og var det verdt det?

– Vi har brukt mye tid på Northug i år, pressen er jo veldig opptatt av ham. Swix er veldig synlige i Norge, noen ganger lurer jeg på om vi får mer omtale enn Statoil selv om vi er en hundredel av størrelsen. Vi har jobbet med Petter siden han var tenåring. Han er en person som har gitt skibransjen viktig energi opp gjennom årene. Bransjen er helt avhengig av typer som ham for å overleve. I manges øyne er han en rockestjerne mer enn en skistjerne. Han har selvfølgelig noen ganger gjort feil valg, som alle oss andre, og vi har brukt mye tid på ham. Men det er verdt det.

– Ja?

– Langrennsbransjens største konkurrenter er Sats, Elixia, Stamina. Vår oppgave er å få ungdommer ut i skiløypa og kjøpe skiutstyr. Skiforbundet, Coop, Northug og vi er sammen om dette. Derfor må vi tørre å leve med typer som skaper oppmerksomhet.

– Hvordan setter du grenser for arbeidet?

– Jeg har ikke noen faste grenser for hvor lenge jeg skal jobbe, men jeg har sagt til meg selv at jeg må ha overskudd til å være med familien og til å trene. Du merker fort hvis du har brukt for liten tid hjemme eller hvis du ikke har trent. Hvis jeg er i god fysisk form presterer jeg godt på jobben.

– Lar lederrollen seg kombinere med foreldrepermisjon?

– Selvfølgelig gjør den det. Det er klart at det er mer utfordrende nå enn før, permisjonen er lengre og både for mamma og pappa. Det krever mer planlegging fra bedriftens side. Samtidig er dette mennesker i en interessant aldersgruppe, som det er viktig at man finner en løsning for. Med barn får man andre prioriteringer. Jeg tror man kan hente mye ekstra tid fra tv-stolen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen.