- Problemet er ikke mobberen, men at man lar seg mobbe, sier Jan Atle Andersen.

Psykologen fra Son har arbeidet med konfliktbehandling på arbeidsplassen i 25 år, og han mener at alle konflikter kan løses. I 2004 ga han ut boken "Folkeskikk og uskikk på jobben" som har kommet ut i flere opplag de senere årene.

- Den dypeste årsak til konflikter er ansvarsfraskrivelse, man tar ikke ansvar for egne følelser. I løpet av mine år som konfliktbehandler har jeg kun én gang møtt en som sa "Jeg tror årsaken til konflikten er meg". Ellers skylder alle på de andre, forklarer Andersen.

- Ord er ikke farlige
Konflikter dreier seg om ubehagelige følelser.

- Vi furter, bærer nag, blir sinte, føler oppgitthet og avmakt. Selvfølgelig finnes det en og annen slemming uten folkeskikk, men det er ikke så mange av dem der ute. Problemet er at det store flertall av befolkningen har et så dårlig selvbilde at de nesten ikke tåler noen ting. De lar seg krenke for et ondt ord. Men vil man holde seg unna konflikter nytter det ikke å la seg krenke og fornærme. Vi må lære oss å ta ansvar for egne følelser. Det er jo ikke du som irriterer meg, det er jeg som irriterer meg, sier Jan Atle Andersen til DN.no.

 

Ord er ikke farlige, understreker psykologen. Ord kan verken såre, knuse, angripe eller skape dype arr.

- "Det du sa såret meg dypt og har skapt dype arr", er ren hersketeknikk for at den andre skal få skyldfølelse og be om unnskyldning. Den som er "såret" er egentlig sint. Kall en spade for en spade. Du kan komme med den samme ufine bemerkningen til tre ulike personer og få svært ulike reaksjoner. Andres ord har altså bare den makt som mottakeren tillater. Dette bør vi lære allerede i barnehagen, sier Andersen.

Les også:
Mange krangler på jobben
- Eldre skvises ut av jobb

Lag "kjøreregler"
Når det er sagt: Man skal ha folkeskikk på jobben, og "kjøreregler" kan gjerne nedfelles skriftlig og henges opp synlig for å prege organisasjonskulturen, mener psykologen. Det kan bidra til å forebygge konflikter, og mange bedrifter har gjennomført det med hell.

- Det handler blant annet om at man skal snakke med hverandre og ikke om hverandre. Baktaleren er en brønnpisser, og han pisser i egen brønn. Åpenhjertighet er viktig, men må praktiseres med vennlighet og respekt. Det gjelder å unngå kritikk, og i stedet fortelle hva man trenger, for eksempel si "jeg trenger ros" til sjefen, i stedet for å si "du er dårlig til å rose". All kritikk tilslører udekkede behov, forklarer han.

Baksnakking og sutring skaper dårlig miljø på arbeidsplassen. Den som baktaler andre, er det dårlige miljøet. En konflikt dreier seg om form, ikke innhold.

- Så lenge man sier ting på riktig måte, kan man si alt til alle uten å komme i konflikt. Med vennlighet og respekt kommer man langt, sier Jan Atle Andersen.

 

Sykmelde seg? Nei!
Men hvis det først oppstår konflikt, tar dette tid og krefter. Mange ligger søvnløse om natten, andre sykmelder seg.

- En av de vanligste feilene man gjør er å tillate sykmelding i forbindelse med en arbeidskonflikt. Ved sykmelding fjernes man fra hverandre, og konflikten forverres. Det er ikke konflikten som gjør folk syke, det er sykmeldingen. Sykmelding har meg bekjent aldri løst en konflikt. De er jo ikke syke, de er sinte, sier Andersen.

Oppstår det en konflikt må ledelsen hurtigst mulig bringe partene i konflikten sammen, ta problemet ved roten og tilby konfliktløsning. Mange ledere vet imidlertid altfor lite om konfliktbehandling, dette er etter Andersens mening noe både ledere og ansatte bør kurses i.

Selv har han bidratt til å løse en rekke arbeidskonflikter. På tre døgn er dette mulig, så lenge de involverte forstår at de må slutte å kritisere hverandre og ta ansvar for egne følelser. Og det forstår de fleste etter en stund, ifølge psykologen.

- Oppstår det flere kriser i dårlige tider?

- Nei. Jeg vet at mange skylder på økt arbeidspress og fare for å miste jobben, at dette kan forsterke konflikter, men dette er det ikke hold i. Det er når folk har god tid og for lite å gjøre at de baktaler, sladrer og skaper dårlig stemning. Å skylde på krisetider, er bare en dårlig unnskyldning, svarer Jan Atle Andersen.

- Kan bli "vaksinert"
Konflikter kan oppstå på alle typer arbeidsplasser og enhver medarbeider kan bli involvert. Men det går an å bli "vaksinert" så man aldri havner i en dyp konflikt igjen, mener Andersen.

- Ubehagelige følelser er ditt eget ansvar, og det går fint an å trene seg opp til å sørge for at man ikke lar seg provosere, vi kan trene opp tålmodigheten vår, bemerker han.

Vi kan trene og trene på å bli god i golf, men å sette av fem minutter til å lære oss å reagere annerledes tar vi oss ikke tid til. "Jeg er hissig av natur, det er en del av personligheten min", sier vi. Javel. Men personligheten beskriver bare atferden vår og man kan selvfølgelig endre personlighetstrekk, understreker psykologen.

Les også:
Flere går til sak for å beholde jobben
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.