Andelen norske toppledere med hovedutdannelse fra utlandet er gått ned fra 29 til åtte prosent i løpet av en tyveårsperiode, skriver Dagens Næringsliv.

BI-forskerne Rolv Petter Amdam og Ragnhild Kvålshaugen har i en sammenlignende analyse sett på bakgrunnen til toppledere i Norge på 30-tallet, 60-, 70- 80-, 90- og 2000-tallet.

Ikke uventet er det blitt stadig flere siviløkonomer i lederstolene - klart på bekostning av sivilingeniørene.

- Det handler om at du tror at den som ligner deg selv er like god som deg selv, sier den danske hodejegeren Lars Esholdt, som har jobbet med rekruttering av norske toppledere siden slutten av 80-tallet.

- Men hos de største norske selskapene er det vel stort sett hodejegere som har stått for topplederrekrutteringen?

- Ja, og som hodejeger bør man absolutt bringe nye muligheter til bordet for å få mer demokratiske ansettelsesprosesser. Men la oss si at en hodejeger presenterer fem kandidater der den ene har bakgrunn fra NHH. Så vil styret kanskje peke nettopp på den personen fordi flere kjenner ham eller henne fra før. Det handler om kjennskap og nettverk, ikke navnet på skolen, mener Esholdt.

BI haler innpå
Men mer oppsiktsvekkende synes Amdam det er at en lang utdannelse fra utlandet synes å ha mistet sin verdi i løpet av de siste 20 årene.

I forskningsartikkelen konkluderer han og Kvålshaugen på følgende måte:

« Dette styrker antagelsen om at man tidligere ikke har reist ut for å søke en internasjonal unik kompetanse, men rett og slett fordi det har vært vanskelig å komme inn på NHH eller NTH.»

Fortsatt er det Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen som sørger for flest toppsjefer nasjonalt, men Handelshøyskolen BI puster sin konkurrent i nakken.

- Selv om NHH fortsatt er klart ledende som leverandør av toppledere er forskjellen mellom de og BI på dette punktet mer jevnet ut, sier Amdam til DN.

Les også: Tøffere for ferske siviløkonomer


- Hvor blir studentene av?

Sikrer drømmejobb i krisetider

- Norsk MBA er ikke bra nok


- Hun er sikkert en utmerket leder, men hun kan jo ingenting om tog (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.