"Du har levd et beskyttet liv til nå, men her ute i virkeligheten er tingene annerledes. Nå får du legge spill og sosiale medier-fjas til side, og gjøre jobben slik vi har definert den."

En slik virkelighetsarroganse møter du ikke Generasjon Y med - ikke hvis du vil få maksimalt ut av dem, advarer partner Camilla Tepfers i inFuture.

- De blir beskyldt for å være bortskjemte og kravstore, eller så sier folk at "de er jo så flotte så!" Begge er grøfter man kan falle i, sier hun.

- Den beste måten å ta imot den første generasjonen "nettinnfødte" på, er å ha dyp faglig respekt for deres teknologiferdigheter. Så sette klare krav til at deres just-in-time-kunnskap og omgang med virtuelle venner i arbeidstiden har forretningsmessig relevans. Da kan vi løse de mest komplekse problemer og gi Y-erne utfordrende arbeidsoppgaver og en rask karriere, utdyper Tepfers.

Les også: Her er drømmebedriftene!

Former fremtidens arbeidsliv
inFuture har gjennomført en bred undersøkelse blant Generasjon Y (født 1981-95), som sier litt om hvordan dagens ungdom bidrar til å forme fremtidens arbeidsliv - og hvordan sjefene håndterer disse unge på en best mulig måte.

- Generasjon Y er historiens første nettinnfødte. De har teknologi som morsmål, hvor vi andre i beste fall kan trene oss opp som fremmedspråklige. Som nettinnfødte har de innebygde instinkter for hvordan teknologi skal anvendes. Det er ikke snakk om å få opplæring, det er bare å sette i gang å bruke, forteller Camilla Tepfers.

Slik er de annerledes
De nettinnfødte vil være av fundamental betydning for Norges fremtidige konkurransekraft. Nettinnfødte håndterer informasjonsoverflod, menneskelige relasjoner og kunnskapsdannelse annerledes enn oss andre, peker hun på.

* Informasjonsoverflod: Blant de yngste Y-erne (født 1991-95) svarer nær halvparten at de mestrer medieparallellitet, det vil si informasjon i flere kanaler samtidig. Blant de eldste (født 1981-90) gjør mer enn hver fjerde dette.

* Menneskelige relasjoner: 46 prosent av de yngste Y-erne svarer at de verdsetter venner de har på nettet like høyt som dem de treffer jevnlig ansikt til ansikt. De har også et langt større nettverk enn oss andre. Det er vanlig å operere med 300-400 venner. I en globalisert verden hvor den riktige kompetansen like gjerne er å finne i et annet land som i egen organisasjon, vil denne evnen til å knytte relasjoner gjennom virtuelle kanaler kunne gi et stort fortrinn.

* Kunnskapsdannelse: Vi har gått fra å ta utdanning eller opplæring en gang for alle, til at dette gjøres gjennom hele livet. Generasjon Ys omgang med kunnskap varsler nå en ny epoke. De ser kunnskap som noe man tilegner seg hele tiden idet behovet oppstår, og ikke noe vi kurses i først og bruker. Vi snakker om just-in-time-kunnskap. Det handler mindre om hva man kan, og mer om hva man kan finne ut av.

Unngå "virkelighetsarroganse"
Generasjon Ys inntreden i arbeidslivet byr på både muligheter og utfordringer.

- Disse unge vil stille mer tydelige krav til sin arbeidsgiver - og bli satt på riktig spor. Svakheten er at unge i dag forventer kort avstand fra inspirasjon til handling, dette kan jo ta tid spesielt i store bedrifter. Noe virkelighetsorientering har Y-erne kanskje godt av: Det kan være behov for å se en tydeligere sammenheng mellom innsats og belønning, men unngå å møte dem med "virkelighetsarroganse", sier Tepfers.

Les også: Slik beholder du de beste

<b>5 skritt til drømmejobben</b>

- Mange bruker Facebook feil

<b>- Høy lønn er ikke nok</b>

<b>- Norsk ungdom har ingen respekt for arbeidsgiver</b>

<b>Matcher du og jobben?</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.