Foto: Håkon Mosvold Larsen/SCANPIX

Du må ikke ta master

Også bachelorgraden er relevant og gir jobb, viser nye funn fra NTNU.

Line Kaspersen

Publisert: 14.04.2010 - 13:37 Oppdatert: 22.04.2010 - 18:34

En fersk undersøkelse viser at de fleste som tar bachelorgraden ved NTNU og som ønsker seg i arbeid etterpå, er ute i jobb innen kort tid.

Over halvparten får også raskt en stilling som er relevant for utdanningen. I tillegg er trivselen stor.

- Dette viser at utdanningen og graden er relevant, sier prorektor for utdanning og læringskvalitet ved NTNU, Berit Kjeldstad, i en pressemelding.

NTNU gjennomførte ved utgangen av 2009 en undersøkelse blant kandidater som gikk ut med en grad de tre foregående årene.

Relativt ny grad
Bachelorgraden er fremdeles relativt ny på arbeidsmarkedet, og det har vært stilt spørsmål ved om denne er attraktiv og relevant.

- Undersøkelsen viser nettopp at kandidatene er attraktive, understreker Berit Kjeldstad.

81 prosent av bachelorene kommer i jobb innen fire måneder etter avlagt grad. Undersøkelsen viser at den første stillingen opplevdes som relevant i forhold til bachelor-utdanningen av over halvparten de spurte. 68 prosent av kandidatene med bachelorgrad fra NTNU er allerede i en jobb som tilfredsstiller de egenskaper de selv mener kjennetegner en god jobb.

Undersøkelsen omfatter ikke sivilingeniørutdanningen, som tidligere erfaringer viser raskt gir relevant jobb.

Les også:
Dobbelt opp for de flinke

Lesernes kommentarer

Du må ikke ta master

Skrevet av DN.no den 14.04.2010 kl. 13:54

Også bachelorgraden er relevant og gir jobb, viser nye funn fra NTNU.

Link til hele artikkelen

Re: Du må ikke ta master

Skrevet av Gjest den 14.04.2010 kl. 14:08

Det som virker litt uklart er om de som får jobb er folk som har begynt på en master, dvs de blir headhuntet under studiene etter f.eks en sommerjobb. Noe som igjen kan bety at mange veldig flinke slutter etter bachelor fordi de er ettertraktede uavhengig av grad.

Re: Re: Du må ikke ta master

Skrevet av Torstein den 14.04.2010 kl. 14:42

Startet du på en sivilingeniørlinje ved NTNU, men velger å avslutte denne etter 3 år - får du ikke en bachelorgrad, siden man ikke skriver en bacheloroppgave.

Re: Re: Re: Du må ikke ta master

Skrevet av Eriksen den 14.04.2010 kl. 15:01

Du trenger da ikke skrive oppgave for å få bachelorgrad tittel. Du skal bare gjennomføre et studium. Ingen krav om oppgave, bare antall studiepoeng.

Re: Re: Re: Re: Du må ikke ta master

Skrevet av Torstein den 14.04.2010 kl. 15:20

Hmm, ser ut til du har rett :)
Allikevel vil man ikke kunne få godkjent tre år med studier fra et siv.ing.-studie ved NTNU som en bachelorgrad, da kravet til en hovedprofil ikke er oppfylt.

Re: Re: Re: Re: Re: Du må ikke ta master

Skrevet av meg den 11.05.2010 kl. 14:12

tror ikke politiet skriver bacheloroppgave ;)

Re: Re: Re: Du må ikke ta master

Skrevet av Gjest den 14.04.2010 kl. 15:09

Regner med at bachelor er lagt opp slik at du kan bygge på med master?

Re: Re: Re: Re: Du må ikke ta master

Skrevet av Arkitektstudent den 14.04.2010 kl. 20:13

Dette gjelder ikkje for arkitektstudiet.

Re: Re: Du må ikke ta master

Skrevet av Karl den 14.04.2010 kl. 14:44

... du må være ganske flik for å orke å fullføre en mastergrad også...

Re: Re: Re: Du må ikke ta master

Skrevet av Gjest den 14.04.2010 kl. 15:14

Helt klart, men vil tro at de som er praktisk flinke og med en bachelorgrad i lommen er gode kandidater for å bli lokket tidligere inn i arbeidslivet. Jeg tviler ikke på at de glupeste fremdeles velger master mht fremtidig karriere.

Re: Re: Re: Re: Du må ikke ta master

Skrevet av Nissen den 15.04.2010 kl. 18:43

Vel de smarteste tar en bachelor og jobber noen år for å få relevant erfaring før de så begynner på en mastergrad. Dette gir mastergraden mye større verdi både for deg selv og for fremtidige arbeidsgivere. Man har en mye bedre bakgrunn for å skrive en bra masteroppave av verdi ved et slikt løp, men det kan jo selvfølgelig komme ann på hva slags utdanning man tar.

Re: Re: Re: Re: Re: Du må ikke ta master

Skrevet av Nils den 19.04.2010 kl. 10:00

Det har vi ikke råd til, med store hus og dyre biler. Så vi forblir i jobben med bachelor grad, og tar heller litt fag her og der hvis vi ønsker noe mer.

Re: Du må ikke ta master

Skrevet av Tor den 14.04.2010 kl. 16:48

Hadde jeg vaert ung i dag hadde jeg tatt en ingienoerutdannelse paa NTH innen energy og fulgt opp med en master i business i Singapore etter 5-10 aar.

tulleartikkel

Skrevet av Gjest den 14.04.2010 kl. 14:27

Det hjelper ikke at sannsynligheten for relevant jobb etter tre år på skolebenken bare er litt over 50%. Det vil altså si at med noen og førti prosent sannsynlighet, har du kastet bort tre år av karrierelivet ditt. For å se på om det er bra å ta master eller ikke, hadde det vært greit med tall på hvor mange masterstudenter som er i jobb etter endt utdanning. Det står det ingenting om; tulleartikkel...

hvor gammel er du?

Skrevet av oraklet den 14.04.2010 kl. 14:47

Hvis du har startet på en bachelor og er i førtiårene får du ikke jobb i norge. Grunnen er at bedriftene vil "liksom adolf hitler" ha unge folk som de kan forme selv!"!!

Re: hvor gammel er du?

Skrevet av Kjell den 14.04.2010 kl. 15:24

Kanskje du skulle prøve å søke i en vernet bedrift hvis du synes det er så utfordrende å få jobb. Det sier seg jo selv at for de fleste junior-stillinger så ønsker bedriftene å starte med blanke ark. Problemet er jo at seniorstillingene oftest ser etter folk som har jobbet med relevant fagområde siden de var juniorer. Vil du ha jobben må du ha erfaring. Er du 40 år og har null erfaring innenfor det gitte yrket så hjelper det minimalt med en bachelor. F.eks en som har jobbet som servitør i 20 år bestemmer seg for å bli ingeniør. Klart det velges blant de yngste i kullet. Ikke bland Adolf inn i dette, det er enkel bedriftsøkonomi.

Re: Re: hvor gammel er du?

Skrevet av PeeWee den 15.04.2010 kl. 19:36

Så er det jo ironisk at de samme som ikke ønsker å ansette noen over 40 år også klager på at det er mange trygdete i dette landet...

Re: Re: hvor gammel er du?

Skrevet av Nils den 19.04.2010 kl. 10:01

Alle kan da ikke jobbe i Statoil, selv om det virker slik

Re: hvor gammel er du?

Skrevet av Gjest den 14.04.2010 kl. 15:39

Dessverre og det er nok kanskje ett av de beste argumentene for å ta utdannelse tidlig i livet, selv om jeg tror at veldig mange er mer modne for det senere. Når man først har en grad, så er nok også dørene mer åpne for påbygg senere(master, phd eller innen andre fagområder).

Myten om at det er klokt å ta yrkesfag først og så bygge på med høyere utdanning senere bør nok revideres, jeg vil heller si det motsatte. På ungdomskolen min var det en lærer/klasseforstander som rådet ALLE elevene sine til å yrkesfag først, selv de som helt klart hadde ett helt annet potensial(ti tommeltotter, men racere i det meste annet). Nesten hele klassen fulgte lærerens råd(det var ett markant skille mellom denne klassen og de andre klassene) og jeg kan ikke si annet enn at jeg håper han er klar over hvor dårlig dette rådet var.

Re: Re: hvor gammel er du?

Skrevet av J.A den 14.04.2010 kl. 16:43

I Norge er vi langt framme teknologisk sett. Alt er veldig automatisert og mye av det vi gjoer er web basert, baa de privat og offentlig. Derfor er det mange som er i midten av 40 aarne som sliter med aa komme inn i jobb markedet etter bytte eller etter omskolering. Vi faar derfor en voksende mengde mennesker paa trygd og langtidssyke. En stor del av budsjettet vil bli brukt paa aa skaffe denne gruppen et verdig liv. Trist,men et resultat av rikdom og utvikling.

Re: Re: hvor gammel er du?

Skrevet av Erik den 15.04.2010 kl. 09:08

Helt enig i at det er vanskelig å bygge seg opp. Jeg arbeidet i byggebransjen til jeg etter en ulykke som 25åring måtte tilbake på skolebenken. Da først tok jeg videregående og en B.Sc(hons) i England. Merker nå at jeg først som 36 åring er kommet "økonomisk asur" med de som valgte utdanning som 18åringer. Men så det er nevnt så har jeg fortsatt venner som jobber som snekkere og annet innen bygg og anlegg (null utdannelser etter videregående) og de er like godt betalt som mange med bachelor, Master og Phd.

master

Skrevet av masterkand. den 14.04.2010 kl. 15:19

Bechelor er bachelor, men det er en grunn til at det heter MASTERgrad..

Re: master

Skrevet av Kjell den 14.04.2010 kl. 15:26

Og hva er grunnen til det?

Re: Re: master

Skrevet av Jack den 14.04.2010 kl. 15:38

Fordi man er 'Jack of all trades, but master of none'

Re: Re: Re: master

Skrevet av uviten den 15.04.2010 kl. 19:48

Jeg jobber med folk i oljebransjen med master og bachlor, og det finnes i stor grad mange ubrukelige masterfolk. Så ubrukelige at jeg ikke helt kan fatte at de har greid å ta en master. Akkurat som det tilsvarende finnes noen svært gode bachlorfolk.

Det finnes faktisk utrolig flinke folk som ikke engang har en bachlor.

Alle disse gjør samme jobb.

Re: Re: Re: Re: master

Skrevet av Petter den 06.05.2010 kl. 17:26

Disse gradene er ingen kvalitetsstempel på kunnskap. Stort sett ALLE kan lese seg til et eller annet, ALLE! Jeg har selv erfaring med pugging og særs gode resultater, husker ikke en dritt senere. Det var i felten jeg lærte, og derfra har jeg bare fått påfyll ettersom tiden har gått. Et godt utrykk fra Henry Ford: "Jeg lar ikke skolegang komme i vegen for min utdannelse" :)

Re: master

Skrevet av Peter den 14.04.2010 kl. 15:29

Bachelor er ofte mer enn nok for å jobbe utenfor akademia. Jeg bor for tiden i USA, og svaert mange av universitetene her tilbyr ikke master grad. Hvis du vil jobbe utenfor akademia: Ta en bachelor. Vil du fortsette med akademisk arbeid begynner man en doktorgrad rett etter bacheloren. Dette betyr jo også at doktorgraden tar noe lengre tid enn i f.eks. Norge.

Re: Re: master

Skrevet av Stig den 14.04.2010 kl. 16:01

Vet ikke helt hvordan dette fungerer lenger, men om man for eksempel tar en ingenioer utdanning ved hoeyskolen i Bergen - faar man da en bachelor?

Den gangen jeg gikk paa 'ingenioerhoeyskolen' var snitt aldren mye hoeyere der enn da jeg begynte paa andre aaret ved NTH

Mye flinke folk som hadde lang arbeidserfaring. Disse fikk jobb veldig fort

Disse to utdanningene var veldig forskjellig. Tekniker'n var mer praktisk. NTH mer teoretisk paa alle maater. Den store forskjellen var tempoet i laering (mye hoyere paa NTH)

Saa, som kommentar til at man trenger ikke ta en master....selvsagt....industrien trenger folk med forskjellig bakgrunn....om alle tar master vil ikke det si det samme som at alle kan jobbe i stillinger som krever en master

Re: Re: Re: master

Skrevet av realiteren den 14.04.2010 kl. 21:13

det synes ganske enkelt i arbeidslivet forskjellen på en master og bachelor. bachelorene tenker ikke, men trenger masterne for å tenke for dem.

Re: master

Skrevet av Fiskehandler den 14.04.2010 kl. 17:25

Bechelor?

Gratulerer NTNU

Skrevet av Prof den 14.04.2010 kl. 21:06

Gratulerer NTNU, dere har funnet ut at det er mulig å få jobb med en Bachelorgrad, noe som de andre høgskolene og universitetene i Norge har visst i årevis. Tidligere het dette Høgskoleingeniør.

Og konklusjonen

Skrevet av adfga den 14.04.2010 kl. 23:44

Det som er konklusjonen på dette er at de som tar en phD er dumme som gjør det...
I alle fall økonomisk...
Er ikke rart at det bare er utlendinger som søker på det.

Re: Og konklusjonen

Skrevet av Hjørdis den 15.04.2010 kl. 00:17

Husmorskolen er kjempefin

Re: Re: Og konklusjonen

Skrevet av Stig den 15.04.2010 kl. 13:01

Enig med Hjoerdis....jeg hadde tre netter der

Re: Og konklusjonen

Skrevet av Nils den 15.04.2010 kl. 01:38

Det var da en besynderlig (kort)slutning ...

Re: Og konklusjonen

Skrevet av PhD den 09.05.2010 kl. 23:32

Jeg tok en PhD, etter lang vudering av pro og kon. Jobbmarkedet dengang var ikke særlig å skryte av, og siden så mange politikere sa alt ville gå så bra så bra visste jeg at dette ville havarere. Det gjorde det også. Så 4 år med doktorgradsstudie var et alternativ til sannsynligvis å miste jobben, dvs. sannsynligvis forholdsvis lite tap.

På pluss-siden er bedre muligheter til arbeid i andre land, i mange land som Tyskland forventes det ofte at høyere stillinger bekles med doktorander. Arbeidstillatelse i Japan gikk også greit. Så har en spørsmålet om meningen med livet, og om en tenker som meg at det dreier seg om opplevelser, så var det ganske bra uttelling.

Det største problemet var igrunnen å komme tilbake til Norge der en doktorgrad teller som minuspoeng.

Sivilingeniør i jobb

Skrevet av Per Jobber den 15.04.2010 kl. 01:54

Har ikke hørt så mye drittpreik siden siste stortingsvalg.
KLart Master er viktig. Se utover Norges grenser folkens.

Smarting

Skrevet av gyda den 06.05.2010 kl. 15:32

Moren din tok master på den tida Hårfagre gikk til frisøren før første gang! Skam deg!

bachelor.....

Skrevet av marita den 07.05.2010 kl. 04:24

gikk på jobb klubb med en bachelor dude han fikk jobb som lærling i it driftfag... samme som han hadde bachelor i......... enten sier det noe om gradens verdi eller kanskje det sier noe om arbeidsmarkedsmarkedet.....

Re: bachelor.....

Skrevet av geir den 09.05.2010 kl. 22:03

Gradens verdi innenfor it driftsfag da?

Jeg tror at kontakter, eller karisma, har mer å si på hvor prestisjefull jobb man får etter endt utdanning, enn om man har bachelor eller mastergrad.

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut