onsdag 21. september 2016

Maktens språk

Er Brexit et tegn på at eliten og vanlige folk ikke forstår hverandre? Hvordan kan næringslivet snakke et språk som folk forstår? Og kan Donald Trump bli USAs neste president?  

Effektiv kommunikasjon handler om å få folk til å handle. Dyktige formidlere i næringsliv, politikk og organisasjoner har tre ting til felles: De er klare i budskapet, de vet hvor de vil og de klarer å få oss til å endre atferd. Samtidig ser vi at sannheten ofte blir underordnet, og at folk slutter seg opp om politiske budskap de har lyst til å høre. Slik har Brexit-bevegelsen i Storbritannia klart å mobilisere folk til å melde landet ut av EU, og slik har Donald Trump klart å bli republikanernes presidentkandidat. Kan man være autentisk og sannferdig på samme tid?

I årets utgave av Maktens språk kan du blant annet høre hvordan Barack Obama vant to valgkamper ved hjelp av sosiale medier og stordata. Du får møte kvinnen som har formet språket og historiene til LHBT-bevegelsen og AirBnB. Du får møte mannen som har vært i krigen for en presidentkandidat – og tapt.  Og du får høre analysene av hva Brexit og Trump betyr for kommunikasjonsfaget.

Tid

21. september

kl 09.00 - 16.00

Påmeldingsfrist

20. september

Sted

Sentralen

Marmorsalen

Øvre Slottsgate 3
Oslo

Pris

Ordinær deltagerpris: 5.900,-

Abonnerer på DN: 4.500,-

 

Vis fullt konferanseprogram

 

08.15Registrering og kaffe
09.00

Velkommen

Samuel D. Heins | USAs ambassadør i Norge

09.10

Introduksjon og skisse

Kjetil B. Alstadheim | Moderator og politisk redaktør i Dagens Næringsliv

09.30

Ingen håp og endring for norske talere – hvorfor det norske politikerspråket minner om en steinrøys

Gjermund Stenberg Eriksen | Forfatter av tv-serien Mammon

09.50

Er Trump og brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk flest?

Paneldebatt med bl.a. Lars Erik Grønntun (CEO i Hill+Knowlton EMEA) og Marte Gerhardsen (leder av Agenda). Ledet av Kjetil B. Alstadheim

10.10Kaffepause
10.25

Et språk som folk forstår: Hvordan vinne velgere og kunder?

Roberta Alenius | Kommunikasjonssjef i Telia, tidligere pressesjef for Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt

11.00

IKEA og kunden: Hvordan snakke stammespråk i 50 markeder?

Lars-Johan Jarnheimer | Styreformann i IKEA, tidligere markeds- og konsernsjef for Comviq og Tele2

11.40

Kan næringslivet snakke?

Paneldebatt med bl.a. Roberta Alenius. Ledet av Kjetil B. Alstadheim

12.00

Lunsj

12.50

Fra LHBT til AirBnB ― hva næringslivet kan lære av politisk grasrotarbeid

Jen Higgins | Kampanjeutformer og LHBT-aktivist

13.20

Ett budskap, flere kanaler: Kampanjen som beveger millioner

Roger Fisk | Kampanjestrateg for president Obama i 2008 og 2012

14.00

Kampen om autensiteten: Hva betyr Sanders og Trump for amerikansk politikk?

Paneldebatt med Jen Higgins, Roger Fisk og Alex Conant. Ledet av Ketil Raknes

14.20

Kaffepause

14.35

Hvordan trumfe Trump? Den endelige taktikkboken for høstens hovedvalg.

Alex Conant | Kommunikasjonssjef for presidentkandidat Marco Rubio

15.10

En siste temperaturmåling ― hvordan ender det amerikanske presidentvalget?

Paneldebatt med bl.a. Hilde Restad (førsteamanuensis ved Bjørknes Høyskole) og Kristian Norheim (spesialrådgiver i Gambit H+K). Ledet av Kjell Terje Ringdal

15.30

Avslutning

Kjell Terje Ringdal | Førstelektor ved Høyskolen Kristiania

Bekreftede foredragsholdere

Roger Fisk: Veterankampanjemann for Barack Obama

Fisk er mannen bak de politiske kampanjene som spilte en nøkkelrolle i president Obamas valgseire i 2008 og 2012. Ved hjelp av stordata, internett og sosiale medier konstruerte han det som har blitt karakterisert som «verdens beste politiske grasrotkampanje». I valgkampene hadde han også ansvaret for å koordinere og administrere medienes dekning av de ulike valgkamparrangementene, samt Obamas viktigste medieopptredener. For tiden planlegger han Obamas fremtidige karriere og arbeider sammen med Michelle Obama om kvinnekonferansen United State of Women.

Roger Fisk: Veterankampanjemann for Barack Obama

Fisk er mannen bak de politiske kampanjene som spilte en nøkkelrolle i president Obamas valgseire i 2008 og 2012. Ved hjelp av stordata, internett og sosiale medier konstruerte han det som har blitt karakterisert som «verdens beste politiske grasrotkampanje». I valgkampene hadde han også ansvaret for å koordinere og administrere medienes dekning av de ulike valgkamparrangementene, samt Obamas viktigste medieopptredener. For tiden planlegger han Obamas fremtidige karriere og arbeider sammen med Michelle Obama om kvinnekonferansen United State of Women.

Alex Conant: Kommunikasjonssjef for Marco Rubio

Conant er mest kjent for sitt arbeid som kommunikasjonssjef for Marco Rubio, i årets amerikanske presidentvalg. I 2012 var han kommunikasjonssjef for Tim Pawlentys presidentkampanje. Etter å vært seniorrådgiver til to presidentkandidater og tre senatorer har han opparbeidet seg en unik innsikt i amerikansk politikk generelt og spillet i Washington spesielt. Han har nylig startet det politiske rådgivningsbyrået Firehouse Strategies som skal arbeide tett sammen med Marco Rubio frem mot valget i 2020.

Alex Conant: Kommunikasjonssjef for Marco Rubio

Conant er mest kjent for sitt arbeid som kommunikasjonssjef for Marco Rubio, i årets amerikanske presidentvalg. I 2012 var han kommunikasjonssjef for Tim Pawlentys presidentkampanje. Etter å vært seniorrådgiver til to presidentkandidater og tre senatorer har han opparbeidet seg en unik innsikt i amerikansk politikk generelt og spillet i Washington spesielt. Han har nylig startet det politiske rådgivningsbyrået Firehouse Strategies som skal arbeide tett sammen med Marco Rubio frem mot valget i 2020.

Jen Higgins: LHBT-aktivist og ekspert på grasrotkampanjer

LHBT-aktivisten som formet språket og la strategiene for likekjønnet ekteskap i USA, teknikker hun nå har tatt med seg for å endre en hel verdens feriemønster gjennom AirBnB. Hun har tatt med seg lærdom fra Obama-kampanjen og arbeidet med å flytte den amerikanske folkeopinionens syn på homofiles rettigheter inn i næringslivet. Higgins driver sitt eget konsulentbyrå som tilbyr opplæring i grasrotvirksomhet. I høst skal hun arbeide for presidentkandidat Hillary Clinton.

Jen Higgins: LHBT-aktivist og ekspert på grasrotkampanjer

LHBT-aktivisten som formet språket og la strategiene for likekjønnet ekteskap i USA, teknikker hun nå har tatt med seg for å endre en hel verdens feriemønster gjennom AirBnB. Hun har tatt med seg lærdom fra Obama-kampanjen og arbeidet med å flytte den amerikanske folkeopinionens syn på homofiles rettigheter inn i næringslivet. Higgins driver sitt eget konsulentbyrå som tilbyr opplæring i grasrotvirksomhet. I høst skal hun arbeide for presidentkandidat Hillary Clinton.

Lars-Johan Jarnheimer: Styreformann i IKEA

Jarnheimer er ikke som de fleste andre toppsjefer. Når andre gikk på handelshøyskolen brukte han tiden på å intervjue rockeartister. Og mens andre satset på et glattslikket image, spilte Lars-Johan gjerrig smålenning i reklamefilmer. Kanskje ikke så overraskende at han ble valgt som årets leder i 2003 med begrunnelsen «En annerledes og befriende ny type leder». Jarnheimer er IKEAs styreleder. Han har tidligere jobbet som markeds- og konsernsjef i Comviq og Tele2.

Lars-Johan Jarnheimer: Styreformann i IKEA

Jarnheimer er ikke som de fleste andre toppsjefer. Når andre gikk på handelshøyskolen brukte han tiden på å intervjue rockeartister. Og mens andre satset på et glattslikket image, spilte Lars-Johan gjerrig smålenning i reklamefilmer. Kanskje ikke så overraskende at han ble valgt som årets leder i 2003 med begrunnelsen «En annerledes og befriende ny type leder». Jarnheimer er IKEAs styreleder. Han har tidligere jobbet som markeds- og konsernsjef i Comviq og Tele2.

Roberta Alenius: Kommunikasjonssjef i Telia Sverige

Før Alenius begynte som kommunikasjonssjef i Telia, jobbet hun som pressesjef og kommunikasjonsdirektør ved tidligere statsminister Fredrik Reinfeldts kontor. Hun har også arbeidet som administrator til Moderaterna i Europaparlamentet og som skatteadvokat i EY.

Roberta Alenius: Kommunikasjonssjef i Telia Sverige

Før Alenius begynte som kommunikasjonssjef i Telia, jobbet hun som pressesjef og kommunikasjonsdirektør ved tidligere statsminister Fredrik Reinfeldts kontor. Hun har også arbeidet som administrator til Moderaterna i Europaparlamentet og som skatteadvokat i EY.

Gjermund Stenberg Eriksen: Forfatter av tv-serien Mammon

Forfatteren bak suksessen Mammon, som er det første norske TV-seriekonseptet som er blitt solgt til USA. Eriksen har tidligere arbeidet i reklamebransjen som parter og rådgiver i strategiske kommunikasjonsmiljø som Naked og Isobar.

Gjermund Stenberg Eriksen: Forfatter av tv-serien Mammon

Forfatteren bak suksessen Mammon, som er det første norske TV-seriekonseptet som er blitt solgt til USA. Eriksen har tidligere arbeidet i reklamebransjen som parter og rådgiver i strategiske kommunikasjonsmiljø som Naked og Isobar.

Kjetil B. Alstadheim: Politisk redaktør Dagens Næringsliv

Alstadheim har siden 1996 vært journalist og kommentator i Dagens Næringsliv. Alstadheim har som journalist dekket feltene politikk og økonomi. Han var leder for Stortingets presselosje i perioden 2006–2010. I 2014 ble han utnevnt til politisk redaktør i Dagens Næringsliv.

Kjetil B. Alstadheim: Politisk redaktør Dagens Næringsliv

Alstadheim har siden 1996 vært journalist og kommentator i Dagens Næringsliv. Alstadheim har som journalist dekket feltene politikk og økonomi. Han var leder for Stortingets presselosje i perioden 2006–2010. I 2014 ble han utnevnt til politisk redaktør i Dagens Næringsliv.

Del denne konferansen

Kontakt

DN Konferanse,

Telefon: 22 00 10 00

Hovedpartnere