Tidvis hysterisk festlige noveller

Donald Antrim skriver presist om forvirring og levende om klaustrofobi. Resultatet er noveller som treffer.

Original. Den amerikanske forfatteren Donald Antrim skiller seg ut med overraskende noveller. Foto: Pelikanen

Da forfatteren Donald Antrim besøkte Norsk-amerikansk litteraturfestival i 2012, minnet intervjueren et bakfullt Oslo-publikum på at Antrim faktisk pleier å få folk til å le. Det gjør også hans første bok på norsk, «Luftens smaragdgrønne skjær», som samler noveller han har utgitt i magasinet The New Yorker.

I en av dem møter vi en person som får alle til å le når han ikke prøver å fortelle en vits. Latteren Antrims bok vekker er av den typen som kan sette seg fast i halsen, altså med mørkere understrøm.

Fakta: Donald Antrim

«Luftens smaragdgrønne skjær»

Oversatt av Anne Arneberg Pelikanen, 228 sider

Tragikomisk

Ta åpningsnovellen om en skumringsoppsetning av Shakespeares «En midtsommernattsdrøm», for barbente studenter, regissert av dramaprofessoren og veilederen som i all ubeskjedenhet gir en av hovedrollene til seg selv: «Hva skulle en mager, tynnhåret, ugift, barnløs førtiseksårig Lysander – en PhD med hår på ryggen – symbolisere i et stykke som ellers bare hadde skuespillere i college-alder? Jeg vet ikke om jeg har noe godt svar på det.» En blind skuespiller i rollen som Puck, i et gjørmehull på scenen i uvær med en sur and, høyner den absurde komikken i en novelle som i likhet med flere ender litt i det blå, det vil si i et øyeblikk da hovedpersonen stanser opp og tar verden inn, midt i et kaos over hele spekteret.

Mens Antrims tre siste romaner har hatt eventyraktige trekk (en av dem handler om 100 brødre), er dagliglivets strevsomme sider ofte nærværende her, men ofte i en form som vris til og gnager som et klesplagg som har havnet på skjeve. Avdankede menn, forspilte muligheter og sterke piller går også igjen når boken inntar Manhattan og den sosialt mobile tilværelsen der. Et nytt par som begge er mellom leiligheter og bor midlertidig hos andre, lar for eksempel hele sitt forhold utspille seg i lånte hjem i helgene. Her vises definitivt baksiden av innflytterens eller den tilreisendes forestilling om bohemsk og karrieremessig utfoldelse i en storby uten sikkerhetsnett.