Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

På dette polet oppstår trendene først

Tekst
Vinmonopolet på Briskeby i Oslo er den store trendsetteren. Foto: Fredrik Varfjell /

Vinmonopolet på Briskeby i Oslo er den store trendsetteren. Foto: Fredrik Varfjell /

Rundt 15 år tar det før drikkevanene fra Oslo vest fanges opp i Trøndelag.

- Trendene har en tendens til å starte på Oslos vestkant, sier pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

Han sitter dypt begravet i den ferske salgsstatistikken for 2014, som viser at det «lette og lyse» har tatt enda flere markedsandeler fra det «tunge og mørke» i løpet av året som gikk.

SER SKIFTE: Pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet. FOTO: Hans Fredrik Asbjørnsen.jpg

SER SKIFTE: Pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet. FOTO: Hans Fredrik Asbjørnsen.jpg

 

- Polet på Briskeby i Oslo har historisk sett alltid ligget først når det gjelder de store trendene. Normalt ligger det rundt 3-5 år foran resten av Oslo, og Oslo ligger omtrent 11 år foran Trøndelag - hvor den siste, store trenden ser ut til å ha truffet sist. Det betyr at Briskeby er omtrent 15 år foran delene av landet hvor trenden har kommet kortest, forklarer Nordahl.

Fakta: Fakta om trendskiftet:

  • Nordmenn drikker stadig mer «lett og lyst», og mindre «tungt og mørkt».
  • Denne tendensen har lenge vært observert i Oslo, og har nå spredt seg til resten av landet.
  • Lett og lyst: hvitvin, musserende, rosévin, øl og alkoholfritt.
  • Tungt og mørkt: brennevin, sterkvin, rødvin.
  • I juli i år vil det trolig for første gang bli solgt mer «lett og lyst» enn «tungt og mørkt» på landsbasis i løpet av en måned. Briskeby, Frogner og et par andre Oslopol blir i 2015 de første Vinmonopolene som selger mer lett og lyst enn tungt og mørkt i løpet av et kalenderår.
  • Stadig flere måneder og stadig flere butikker kommer til å følge etter i årene fremover, slik kommer trenden til å utvikle seg i «tid og rom»

Startet på 60-tallet

Han har lenge sett at brennevinsalget her har vært nedadgående. Rødvin er også på retur, mens hvitvin, rosévin og musserende vin øker.

Foreløpig er det kun én mikrotrend som har spredt seg i de store byene samtidig: økningen i salget av sterkøl.

Nordahl tror dette handler om flere ting.

- Trender sprer seg i samfunnet ved hjelp av mekanismer som personlige anbefalinger og sosiale nettverk. Innovatører plukker opp trenden først, og deretter sprer det seg.

Den første store makrotrenden som rørte på seg på Briskeby, oppstod på 60-tallet da folk begynte å bytte ut brennevin med vin.

- Brennevin var dominerende i Norge veldig lenge. Da beboerne på Oslos vestkant byttet ut brennevinen, fulgte resten av landet etter. I 1967 ble det for første gang i historien solgt mer vin enn brennevin målt i vareliter på Briskeby i Oslo. Først i 1983 skjedde det samme i Tromsø og Bergen. Den trenden brukte rundt 16 år på å nå byene på samme «nivå».

Venter rosévekst

Det siste Nordahl har lagt merke til på Briskeby, er salget av rosévin.

- Det rører på seg på en måte som gjør at vi tror at vi kan få en rosévinsvekst i landet om noen år. Vi ser også at fransk musserende og hvitvin er veldig populært her.

Pressesjefen undestreker at det derimot ikke er mulig å spå fremtiden på produktnivå.

- Vi kan ikke si at bestselgeren på Briskeby i år vil komme til å være bestselger i Norge om 5 år. Men hovedbildet blir at hele landet kommer til å følge etter. For grossistene kan dette være veldig viktig informasjon.

LES OGSÅ: Denne drikken øker mest hos Vinmonopolet

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.