EU vil innføre moms fra første krone på varer kjøpt fra et annet land. Sverige har allerede en grense på null, mens Danmark har en grense på 80 kroner. Norges grense på 200 kroner er høyere enn i de fleste andre land. Til tross for dette vil regjeringen heve momsgrensen for netthandel i utlandet til 500 kroner inkludert frakt og forsikring. Ulike miljøer har de siste ukene med rette poengtert at det er meningsløst å bruke skattebetalernes penger på å sponse utenlandske netthandelsaktører.

Flere har stilt spørsmål ved regjeringens forunderlige anslag på at endringen kun gir 180 millioner i tapte inntekter til felleskassen. Mange etterlyser redegjøring av konsekvenser for næringsliv og arbeidsplasser. Men det finnes allerede nok tall og tydelige trender til å understreke at regjeringen og finansdepartementet tar kraftig feil når de påstår at det ikke utgjør den «store forskjellen». Våre analyser viser at forslaget er ødeleggende for en rekke bransjer og at det innebærer målrettet nedleggelse av rundt ti tusen norske arbeidsplasser frem mot 2020. De alvorlige konsekvensene understrekes av utflaggingsplanene som nå vurderes fra blant annet Stormberg og Netthandelen.no, og av hvor lynraskt en rekke handelsaktører har etablert betydelig sideaktivitet på å vurdere konsekvenser og mulige tilpasninger.

Ta elektronikkbransjen som eksempel. Forutsatt normal vekst vil bransjen omsette for i underkant av 40 milliarder i 2020, hvorav vi gitt endrede momsregler forventer at 35 prosent kommer fra netthandel, opp fra rundt 20 prosent i dag. Videre forventes i underkant av 50 prosent av netthandelsomsetningen innen elektronikk å komme fra handlekurver under 500 kroner. Utenlandske nettbutikker står i dag for rundt 25 prosent av netthandelsomsetningen innen elektronikk. For handlekurver under moms­grensen forventes en økning til minimum 50 prosent i 2020. For elektronikkbransjen fører dette til meromsetning fra utenlandske nettbutikker på rundt 2,1 milliarder kroner – tilsvarende rundt 1000 norske arbeids­plasser.

En slik utvikling gir også en rekke indirekte effekter bakover i verdikjeden. Det innebærer dårligere tider for norske utstyrs- og serviceleverandører, transportører og reklamebyråer – for å nevne noen. Videre vil investeringer i nye bygg og anlegg reduseres eller utebli, eksemplifisert ved Komplett Groups varslede utsettelse av nytt lagerbygg til 300 millioner.

Etterspørselsdreiningen mot utenlandske nettbutikker vil i særlig grad ramme de fysiske butikkene som allerede balanserer hårfint mellom sorte og røde tall, og ikke tåler ytterligere volumtap, for eksempel innen sportsbransjen. Mange vil måtte avvikles. Fordelt på alle norske detaljhandelsbransjer forventer vi et direkte omsetningsfall på nær 11 milliarder, samt ytter­ligere 7,5 milliarder bakover i verdikjeden. Totalt sett estimerer vi at 9600 arbeidsplasser forsvinner.

Nedenfor følger noen eksempler på tilpasninger som vurderes – en rekke aktører har iverksatt sonderinger de siste ukene. Er dette en produktiv og ønsket utvikling fra regjeringen?

  • Hva med å flytte nettbutikken og lageret over grensen? Får vi da også fordeler av lavere selskapsskatt i Sverige? Hva blir total­effekten av å legge ned i Norge og å satse i Sverige?
  • Hvordan bør forslaget påvirke vareflyten vår gitt at vi (heldigvis) allerede har etablert sentrallager i Sverige?
  • Hvordan unngår vi krig med franchisetakerne våre om vi nå tvinges til å satse mer aggressivt på netthandel fra våre utenlandske lokasjoner?
  • Hvordan kan vi effektivt organisere (vår utenlandske) nettbutikk slik at bestillingen kan deles opp i flere deler? Selge bukse og jakke i stedet for dress… Har vi lov til dette?
  • Kan vi sette opp en teknisk løsning som muliggjør at transaksjonen foregår i utlandet? Kan vi utvikle en lovlig juridisk struktur som muliggjør at vi slipper moms?

Løsningen? Momsgrense på kroner 0, kombinert med at fortollingen av varer gjøres vesentlig enklere og billigere. God politikk er å skape forutsigbarhet, rettferdig konkurranse og lavere priser gjennom å bygge ned tollbarrierer i parallell med å stimulere til vekst, innovasjon og mangfold i norsk økonomi. Dårlig politikk er å straffe noen tilfeldige bransjer (hardt) ved å sponse utenlandske konkurrenter. «Heia bortelaget», sier regjeringen. Vi håper de tenker seg om en gang til – til glede for norske forbrukere som ser utover egen nesetipp.

Øystein Landgraff, Lasse Ruud-Hansen og Ola Them-Enger Anfinset, alle strategirådgivere i PA Consulting Group.

PA Consulting Group opplyser til DN at innlegget er skrevet for egen regning, ikke på oppdrag for andre.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.