Min lille utblåsning om at innsjekk og sikkerhetskontroll på flyplasser kunne forbedres, skapte flere og andre typer reaksjoner enn forventet. Men at det finnes litt for mange personer i sikkerhetskontrollen som aldri skulle ha vært der, opplever jeg ofte nok til at noe bør gjøres med det. Men mitt hovedpoeng var ikke å snakke nedsettende om de som jobber hverken her eller der, men om effektivisering.

Selvfølgelig kan man skanne bagasjen selv, ha boardingpasset på telefonen og gå på gummisåler. Litt hjelper det jo, men det er egentlig bare plukk.

Hele den flyvende befolkning kaster bort tid både i innsjekking og i sikkerhetskontroll. I 2012 beskjeftiget sikkerhetskontrollen på norske flyplasser 800 personer og kostet 950 millioner kroner. Sikkerhetskontroll er derfor stor butikk. Sikkerhetssjekken koster 55 kroner per reisende i tillegg til tapt arbeidstid. I 2014 reiste det 24 millioner personer fra Gardermoen. Hvis alle kaster bort 20 minutter til en timepris på 250 kroner, blir det seks milliarder kroner i tapte inntekter (noe mindre da det ikke er justert for barn og andre som ikke er i jobb). Utgifter og tapte inntekter er det samme, men oppleves nok ikke som det samme, da man aldri ser de tapte inntektene.

Men noen av dem som kunne utvikle et bedre system gjør det antagelig ikke fordi de vil tape penger på det og ikke ser, eller bryr seg om, de samfunnsmessige kostnadene. I tillegg kommer alle de som visstnok synes ting er greit som det er, samt alle de som åpenbart mener at forbedringer «ikke går an». For 115 år siden gikk det ikke an å fly heller. Og det gikk ihvertfall ikke an å sende bilder gjennom luften. Det finnes teknologi som kan gjenkjenne alle stoffer og alle lukter. Men noen må investere i utviklingen.

Hans Mathias Thjømøe, Asker

Se video: Dette irriterer mest i sikkerhetskontrollen

Dette irriterer mest i sikkerhetskontrollen
Reisende på Oslo lufthavn med klar oppfordring til andre: - Ta det med ro!
01:49
Publisert:

Se video: Hun har aldri fått bedre service med en sur mine

Hun har aldri fått bedre service med en sur mine
It-sjef Maria Willoch pendler fra Oslo til København opp til fire ganger i uken. Hun mener det er agressive og nedlatende folk som er problemet i sikkerhetskontrollen - ikke de ansatte.
01:12
Publisert:

Les også:

Forbrukerekspert: - Vi er blitt mer kravstore. Det må servicenæringen ta innover seg

- Hvert eneste menneske her lever av Volkswagen

Her stiger boligprisene langt mer enn resten av landet

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.