Forbrukerombud Gry Nergård skriver i DN 15. desember at det er behov for en virkelighets­orientering. Det er vi helt enige i, men vi er overrasket over at ombudet ikke kjenner bransjen bedre enn det som fremgår av innlegget. Alternativet er at ombudet bevisst villeder. Det er alvorlig. Nergård tar feil når hun påstår at vanlig kunde­kontakt ikke blir hindret av de foreslåtte endringene i markedsføringsloven. Tvert imot blir det nå umulig å bruke eksisterende kundebaser til aktiv kontakt, med mindre kunden selv ringer og ber om å bli kontaktet. La oss gi noen eksempler på konsekvensene.

  • Kunder som glemmer å fornye sin brannforsikring, vil med de foreslåtte endringene, ikke kunne bli kontaktet av sitt forsikringsselskap for å bli gjort oppmerksom på dette. Vi skjønner alle hvor dramatisk dette kan være dersom uhellet er ute.
  • Forslagene kan ha store omkostninger for forbrukerne også på andre måter. Vi kan ikke lenger ringe kunden for å informere om at de kan spare penger på å skifte telefonabonnement for sine barn eller seg selv.
  • Av og til opplever enkelte av oss økonomisk vanskelige tider. Dette kan blant annet føre til at det kan være vanskelig å betale på huslånet i en periode. Forslagene vil hindre banken din i å ta kontakt for i fellesskap å finne gode løsninger. Vi vil tro de fleste forbrukerne vil foretrekke å få en telefon fra banken, heller enn å få et inkassovarsel i postkassen.

Selv om Forbrukerombudet selv er en aktiv bruker av sosiale medier, er det fortsatt svært mange nordmenn som først og fremst nås via telefon. Kundekontakt handler om å være tilstede i de kanalene hvor kunden er, ikke der du skulle ønske de var.

Konkurranse i forbruker­markedene er og bør være en av Forbrukerombudets kampsaker. Da er det litt merkelig at Nergård ikke ser hvor viktig telefon­markedsføring er for å skape konkurranse i mange markeder.

Callsentre er ikke en marginal liten bransje vi godt kan klare oss uten. Alle store norske virksomheter som har kundekontakt, har også et callsenter. Banker, forsikringsselskaper, mediehus, energiselskaper er bare noen av dem som er avhengig av telefonkontakt med kundene. Anslagsvis har 30.000–40.000 nordmenn sin daglige arbeidsplass i et callsenter.

Nordma (Norsk Direkte Markedsføringsforening) er opptatt av å finne løsninger som ivaretar hensynet til forbrukerne og som samtidig ivaretar andre legitime hensyn. Vi må derfor skille mellom useriøse og seriøse aktører i bransjen. Vi er ikke alene om å mene dette. Rundt 90 prosent av høringsinstansene har innsigelser til de foreslåtte innstramningene. De bør Forbrukerombudet og ­politikerne lytte til.

Per Christian Opsahl, daglig leder og advokat i Nordma

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.