Det er forskjell på å kunne forhandle lokalt og å skulle forhandle lokalt.

Klokken halv ni i morges satt de alvorstunge på rekke og rad i kommunenes hus i Oslo sentrum og var blitt enige: KS’ omstridte styreleder Gunn Marit Helgesen i midten flankert av sine fire motparter. Leder av det mektige Utdanningsforbundet Ragnhild Lied konstaterte at den tøffe, men nødvendige streiken har ført frem. Lærere som ikke vil, skal likevel ikke kunne tvinges til å utføre sitt arbeid innenfor skolens fire vegger et minutt lenger enn det som ligger i den sentrale arbeidstidsavtalen i dag. Dermed så det ut som KS hadde lidd et knusende nederlag. Men det er fordi begge parter har latt dette ene spørsmålet: hvem skal til syvende og sist bestemme om lærerne skal være mer på skolen enn i dag - få en så avgjørende og tiltagende symboltung rolle gjennom streiken.

Det var etterhvert blitt smertefullt klart at alt annet enn medhold til lærerne i dette spørsmålet ville bli møtt med et nytt nei i uravstemningen. Det var åpenbart ikke gått mer prestisje i saken enn at KS kunne gi etter på dette punktet. Og bakom all prinsippstøyen har KS fått til en viktig endring, nemlig at ansvaret for organisering av arbeidstid nå er delegert til den lokale skole og kommune.

Det har riktignok lenge vært mulig for skoler å avvike sentrale bestemmelser og gjøre lokale arbeidstidsavtaler. Det har også vært gjort med stort hell mange steder. Men der dette har vært en mulighet tidligere, skal det nå bli normen at den enkelte skole lokalt blir enige om sine arbeidsplaner. Det er derfor Skolenes Landsforbunds leder Anne Finborud legger så stor vekt på at organisasjonene har fått gjennom at dagens ordning skal gjelde ett år til. Da får lærerne tid til å områ seg, og foreberede seg på den nye virkeligheten. Nå skal arbeidstidsordninger forhandles frem med utgangspunkt i forholdene på den enkelte skole: Det er ikke noe ledelsen ved den enkelte skole skal komme med lua i hånden og be tynt om. Det skal med andre ord bli en naturlig sak at en nyutdannet styrer av en klasse med elever fra 15 nasjoner og diverse sosiale problemer representert har behov for å organisere arbeidsdagen sin noe annerledes enn en erfaren distriktslærer med ti elever i klassen. Det vil antagelig også de fleste lærere være enige i.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.