Utenfra virker det en smule mystisk. I helgen var en fortørnet Norwegian-sjef Bjørn Kjos ute i mediene og klaget på de kravstore pilotene. «Her har vi garantert for pilotenes jobber i tre år fremover til tross for at det er for mange av dem allerede, og så nekter de å godta tilbudet», var budskapet hans da.

Pilotene sto på sitt. De kunne ikke godta tre års garanti for så å risikere brutal frastøting når perioden var over. Riktignok har de underveis gitt opp å få en tariffavtale og et ansettelsesforhold med morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS). De kjempet likevel videre for å få en avtale som sikret tilstrekkelig trygghet og morsbinding, inkludert en garanti om at det skandinaviske flyriket fortsatt skal tilhøre NAN-pilotene, og ingen andre.

Tirsdag kveld klokken 18.30 var løsningen på streiken et faktum: pilotene hadde fått en juridisk garanti for binding til morselskapet – men bare for tre år fremover. Det som var helt uaktuelt å godta for noen få dager siden, var plutselig blitt en god avtale.

Løsningen innebærer at Bjørn Kjos har skrevet under på en policy-erklæring som garanterer 687 piloter jobb, samt ett som garanterer at en felles ansiennitetsliste skal gjelde for alle piloter i Norwegian. Begge disse erklæringene som ble protokollført kommer fra sjefen i morselskapet og gjelder ansatte i datterselskapet. De bekrefter dermed tilknytningen pilotene har til morselskapet.

Det pilotene i praksis har fått til er en garanti mot nedbemanning i tre år fremover. Bare det er ikke dårlig tatt i betraktning den internasjonale virkeligheten lavprisflyselskapet befinner seg i. Men siden lørdag er det særlig tre ting som har endret seg og gjort avtalen spiselig.

For det første skal ordlyden om at pilotenes jobbgaranti avhenger av selskapets økonomi være endret. Kjos lover pilotene at det er NAN-ansatte skandinavere som skal fly innad, mellom, og fra land i skandinavia.  Så lenge det finnes flypassasjerer i de skandinaviske landene som ønsker å fly innad, mellom og ut av de skandinaviske landene, er 687 piloter garantert jobb de neste tre årene.

Erklæringen som bragte streiken i havn garanterer nemlig også at morselskapet ikke kan «snu rutene». Dette er et nøkkelpunkt og innebærer for eksempel at det ikke kan gjøre en Oslo-Madrid rute med base i Oslo, til en Madrid-Oslo – rute med base i Madrid og den friheten til å ansette spanske kontraktsflygere det innebærer.

Det kan se ut som om pilotene har fått sin ønskedrøm oppfylt. Men bare for tre år. Kanskje gambler Kjos med at innen den tid ser verden så annerledes ut at de dyre skandinaviske pilotene ikke lenger kan tviholde på rettighetene sine. Pilotene prøver å bortforklare den begrensede seieren med at ingen tariffavtaler heller varer evig. Etter to eller tre år skal de reforhandles.

Det stemmer. Men da diskuterer man gjerne «hvordan» man skal leve sammen, og ikke om man fortsatt skal holde sammen i det hele tatt.

Les mer om løsningen på Norwegian-streiken:

- Uvanlige og vanskelige spørsmål å forholde seg til  

Nå tar Kjos gjerne en øl med pilotene  

Professor: - Behov for å fremstå som vinnere  

Kjos til DN: Jobbgarantien gjelder i tre år

Slik er avtalen mellom Norwegian og pilotene

Jussprofessor: – Totalhavari for pilotene og Parat  

YS takker internasjonal fagbevegelse for støtte

Kjos: – Flyene går fra onsdag ettermiddag

NHH-professor: Passasjerene vil raskt strømme tilbake  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.