Tunneloppussingen i Oslo har gitt politikerne en oppskrift på hvordan de kan løse opp trafikkork i de store byene.

Advarselen om fire timers kjøretid på Ring 3 mellom Smestad og Sinsen i Oslo som følge av tunnelarbeider, har så langt vist seg ikke å slå til. Bilistene har latt bilen stå og kommet seg til jobb på andre måter.

Hilde Ulvik, prosjektleder i Statens vegvesen, forteller til Dagsavisen at kollektivselskapet Ruter har økt billettsalget i Oslo med 30 prosent siden tunnelarbeidet startet. Bruken av sykkel er gått opp med ti prosent.

Endringen i trafikkmønsteret har åpenbart sammenheng med køtrusselen, men ikke bare. Samme dag som tunnelarbeidet startet, påla Veg­vesenet restriksjoner på elbilkjøring i kollektivfeltet på E18 i morgenrushet. Det har ifølge Ruter redusert kjøretiden med opp til 66 prosent for ekspressbussene på denne strekningen.

Det er altså blitt mer attraktivt å ta bussen eller sykkelen enn å ta bilen, både for vanlige bilister og for elbilister.

Dette forteller politikerne som sysler med transportsystemene i og rundt de store byene noe viktig. En av de hyppigste innvendingene mot bruk av rushtidsavgift, er at mange bilister er avhengig av å kjøre bil til jobb. Hvis det hadde vært sant, hadde køen nå stått fra Smestad til Sinsen. Det gjør den ikke.

Raymond Johansen (Ap) tok tidligere i år til orde for en slanking av Vestkorridoren, den gigantiske utbyggingen av E18 som er planlagt vest for hoved­staden. Politikere i Asker og Bærum vil derimot ha en omfattende utbygging, med flere lange tunneler. Prisen kan komme opp i 40 milliarder kroner.

Ett av argumentene de bruker, er at den massive biltrafikken fører til sterk luftforurensning. Ja. Slik kan man også argumentere for økt veiutbygging.

Køene som forsvant i Oslo, bør fortelle vei­entusiastene at de kjører i gal retning. Rushtids­avgift og økt prioritering av kollektivtrafikk er både bedre og billigere alternativer.

Det er ikke for sent å snu.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.