For tre år siden fikk Neby tilbud om agenturet på Henry Kloss-radioer i Norge. Da takket han nei. I dag kan Erling Neby prise seg lykkelig for at han et halvt år senere ombestemte seg og klarte å skaffe seg agenturet for Tivoli-radoene.

Salgssuksess
Tivoli-radioen er blitt den største salgssuksessen på radiofronten i nyere tid, og 2004 ble et knallår for Erling Nebys selskap Neby Hi-Fi Concept.

- Regnskapet er ikke helt ferdig, men jeg kan si at resultatet blir godt over 20 millioner kroner før skatt. Vi hadde en omsetning på rundt 90 millioner kroner ifjor, sier Erling Neby, som er eneaksjonær i selskapet, til dn.no.

Unike resultater
Han sier at 70 prosent av omsetningen skyldes Tivoli-radioene. Hans selskap, Neby Hi-Fi Concept, har blant annet også agentur på det anerkjente stereomerket Marantz.

Neby er overveldet av den enorme interessen for radioene.

- Jeg har holdt på i over 30 år, men har ikke vært i nærheten av slike resultater før. For ikke så mange år siden syntes vi det var kjempebra om vi omsatte for over 20 millioner, sier Erling Neby til dn.no.

Selger syv av ti radioer
- Vi solgte 89.000 Tivoli-enheter ifjor. Rundt 85.000 av dem var radioer, resten cd-spillere, sier Neby til dn.no. Inkludert salget i 2003 har Neby totalt solgt nærmere 130.000 Tivoli-radioer til nordmenn.

- Det er et veldig høyt salgstall for en radio?

- Ja, er det ikke helt vanvittig?, sier en fornøyd radioimportør.

Igår rapporterte elektronikkbransjen om fjorårets salgstall. Totalt ble det solgt 125.000 separate radioer. Nebys salgstall for Tivoli innebærer at syv av ti radioer som ble solgt ifjor, var en Tivoli-radio fra Neby.

Jungeltelegrafen

Det eventyrlige salget har skjedd uten store markedsførings-budsjetter. Neby forteller at han før jul brukte penger på annonsering, men det eventyrlige Tivoli-salget har i stor grad gått via jungeltelegrafen.

- Vi har fått veldig mye gratis. Det har vært jungeltelegrafen, den er vist mye på tv, blant annet er den brukt som premie for diverse underholdningsprogrammer, interiørblader er glade i å skrive om den, og det har vært kjempetester i fagpressen, sier Neby.

Selger minst like mye i år
Med 130.000 solgte radioer, skulle man tro at markedet snart er mettet, men det ser det langt fra ut å være.

- Salget i januar i år er vestenlig høyere enn januar ifjor. Det virker som vi skal selge minst like mye i år, kanskje mer, sier Neby.

For mange Tivoli-eiere er lidenskapelige entusiaster.

- Vi merker at de som har kjøpt radioen, gjerne kjøper flere enn én. De skal ha en til barnerommet, kjøkkenet, hytten og båten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.