Bjørn Wiggen (t.v.) ble tilbudt jobben som merkevaredirektør i Orkla, stillingen som Torkild Nordberg (t.h.) har i konsernledelsen i dag. Wiggen bekrefter imidlertid at han nå er helt ferdig med Orkla. les mer

Wiggen ville ikke spille andrefiolin i Orkla

- Når du er konsernsjef er det lite aktuelt å gå ned til en underordnet stilling, sier Bjørn M. Wiggen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Oppdatert artikkel. Wiggen presiserer at han ikke har fått tilbud om å lede Orkla Brands.

- Nå skal jeg bruke de nærmeste ukene til å tenke meg litt om. Jeg har ikke tenkt til å bestemme meg for hva jeg skal gjøre videre før til sommeren, sier Bjørn Wiggen til DN.no.

Mandag måtte Wiggen forlate sjefsstolen i Orkla-konsernet. Som Dagens Næringsliv og DN.no avslørte lørdag er det Åge Korsvold, nestleder i Orkla-styret, som overtar toppjobben.

Forlater konsernet
Ifølge kilder i Orkla ble det diskutert om Wiggen skulle overta som sjef i Orklas merkevaredivisjon, Orkla Brands. Wiggen sier imdlertid at han nå er helt ferdig med Orkla.

- Ja, når du er konsernsjef er det lite aktuelt å gå ned til en underordnet stilling. Et slikt tilbud har aldri vært en realitet, fordi jeg fra første øyeblikk har vært helt klar på at får jeg ikke være konsernsjef, så vil jeg ikke ha en underordnet stilling, sier Wiggen til DN.no.

Overfor nyhetsbyrået TDN Finans bekrefter Wiggen at han ikke vil fortsette i Orkla-konsernet.

- Går du helt ut av Orkla?

- Ja, svarer Wiggen til TDN Finans.

company:ork

Tett på
Ifølge børsmeldingen fra Orkla mandag var det uenighet om arbeidsformen mellom styret og Wiggen som førte til at han mistet toppjobben.

- Det er styrets ansvar og privilegium og velge konsernsjef og å velge å gjøre tingene på den måten de ønsker. Spillereglene forholder jeg meg til, men jeg er skuffet, sier Wiggen.

- Orkla er inne i en viktig fase for omdanningen til et rent merkevareselskap. Styret har ønsket å være noe tettere i den prosessen enn jeg mener naturlig, utdyper Wiggen til TDN Finans.

Skuffet
Ifjor høst bestemte styret i det tidligere industrikonglomeratet seg for å legge om strategien for selskapet. Nå er planen å omdanne selskapet til et rent merkevareselskap. Wiggen fikk bare prøve seg i litt over et halvt år på jobben med å selge unna selskaper som ikke lenger er en del av kjernevirksomheten - og kjøpe nye selskaper innen merkevaresegmentet.

- Jeg er veldig skuffet over at jeg ikke fikk anledning til å levere på den strategien som ble lagt for syv-åtte måneder siden. I min periode har vi solgt Elkem og Borregaard-skogene. Vi har endret strategien og med utbyttet som er vedtatt, har vi betalt ti milliarder kroner tilbake til aksjonærene. Selvsagt håpet på å få anledning til å levere på den strategien, sier Wiggen.

- Du har vært konsernsjef i 19 måneder, skulle du ønske du kunne vært i Orkla lenger?

- Ja. Det er klart at ut ifra mitt ståsted, så er jeg skuffet av å ikke få mulighet til å levere på den strategien som er lagt.

I kvartalsrapporten til Orkla opplyses det at selskapet brukte 40 millioner kroner på oppkjøpsrelaterte aktiviteter i kvartalet.

- Det har vært jobbet med mange ulike muligheter for ekspansjon innen merkevarer. I tillegg har vi exit-prosessene også. Det er mest knyttet til mulige oppkjøp. Det går kostnader til jurister, revisorer og andre rådgivere, sier Wiggen til TDN Finans.

Les også:

Wiggen går på dagen fra Orkla

.
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Alle