- Jeg jobber fortsatt ut fra magefølelsen, sier skipsreder og milliardær John Fredriksen i et sjeldent intervju med Bloomberg Magazine mandag.

Fredriksen er verdt rundt 75 milliarder kroner, og kontrollerer verdens største supertankflåte gjennom Frontline og Frontline 2012, det største riggselskapet Seadrill og tilsammen 128 andre skip.

Fredriksen kom i en fersk kåring over verdens mest innflytelsesrike personer, utført av Bloomberg, på en fjerdeplass.

Les også: Her er verdens 50 mest innflytelsesrike personer

Fredriksens liker godt å sette sitt preg på tankbransjen, og har tidligere uttalt at det er shipping som ligger hans hjerte nærmest. Han liker også å spøke med at det i 42 av de 50 årene han har vært i shipping har det vært dårlige tider. Han liker også godt å gjøre gode dealer, og benytter sjansen til å bestille skip og rigger når prisene på rigger er ned over 30 prosent fra toppen i 2008, og prisen på supertankere er halvparten av hva de var i 2007.

- Enkelt sagt er jeg en trader. Når vi nå nærmer oss bunnen i markedet, ønsker jeg å være en kjøper. Det er det som er spillet.

Skipsrederen tar stor risiko. Dersom han kjører for mange nye tankskip inn i markedet kan det drive dagratene enda lenger ned, som nå ligger rundt de laveste nivåene på ti år.

- Fredriksen er veldig respektert og mest sannsynlig også fryktet. En av tingene som er spesielt med shipping er at man tjener penger på timingen for når man går inn og ut av markedet, og han er veldig god på begge deler, sier milliardær Wilbur Ross, som har investert rundt 300 millioner dollar i USA-rederiet Diamond Shipping.

Hater offshore
På onsdag er det igjen duket for meglerhuset Paretos årlige olje- og offshoreseminar. John Fredriksen tar av og til turen innom, og som vanlig er det knyttet stor spenning til om han dukker opp.

Fredriksen eier 25 prosent av riggselskapet Seadrill, som har vokst seg til å bli verdens største. Han drar inn seks milliarder kroner årlig i utbytte fra selskapet, men det betyr imdlertid ikke at han liker det selskapet driver med.

- John hater offshore-bransjen. Men han er veldig god til det, sier Tor Olav Trøim, Fredriksen nærmeste medarbeider.

- Jeg har vært i tankmarkedet i 50 år, og jeg liker det. For meg er det fortsatt morsomt, parerer han.

I 1986 ble Fredriksen og store deler av hans toppledelse siktet for å stjele olje som ble fraktet på skipene deres, for å bruke det som drivstoff. Fredriksen nektet for at det var tilfellet, men satt likevel i fengsel i fire måneder. Der lærte han seg å strikke, og strikket blant annet gensere til sine to døtre, Cecilie og Katrine.

Han satte også i gang salg av flere skip, fordi han var sikker på at han var ferdig i tank. Det kostet ham 1,7 milliarder kroner.

- Det pleide å være mye penger, sier Fredriksen.

Han inngikk forlik i saken, men innrømmet aldri skyld.

Vil ha døtrene inn
Frontline, som tidligere var flaggskipet i Fredriksen-imperiet, har ikke vært immun mot krisen i tankmarkedet. Etter massive tap og grusing av aksjekursen delte Fredriksen i vinter selskapet i to, og flyttet 11 av selskapets beste skip over i et nytt selskap: Frontline 2012.

Takket være Fredriksens tillit i finansmarkedet greide han å hente inn 210 millioner dollar til Frontline 2012.

Fredriksen jobber nå hardt for at døtrene hans skal ønske å jobbe i bransjen.

- Vi håper de blir interessert. Det er ikke en normal bransje å være i. Det er 24 timer om dagen, syv dager i uken, sier han.

Les også: - Det er vanskelig for meg å tvinge dem (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.