Natt til mandag måtte flere hundre Norwegian-passasjerer på John F. Kennedy Airport vente i mange timer på å komme seg fra New York til Oslo. Feil med hydraulikken på nesehjulet til Dreamlineren førte til at flyet måtte gjennomføre flyvningen til Oslo med redusert vekt. 70 passasjerer ble derfor holdt igjen i New York.

Flyet kunne dermed ikke boarde før 70 passasjerer meldte seg frivillig til å gi opp sin plass og forlate flyplassen. De 70 ble lovet en kompensasjon på 1300 dollar. Ingen bet imidlertid på tilbudet, ifølge passasjerer DN.no var i kontakt med.

Dermed ble Norwegian tvunget til å velge ut 70 passasjerer som måtte bli igjen i New York. Ifølge passasjerer DN.no har snakket med fortalte Norwegians amerikanske handlingagent at de 70 passasjerene ble valgt ut blant dem som hadde betalt minst for billettene.

Prisen kan avgjøre
Informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian bekrefter overfor DN.no at prisen man har betalt for billetten er et av kriteriene som kan føre til at man blir valgt ut blant passasjerene som blir holdt igjen.

- Først var det slik at man fikk velge frivillig. Siden ble det gjort mer eller mindre tilfeldig, men man tar hensyn til barnefamilier, handikappede eller personer som har andre grunner som gjorde at de måtte fly hjem. Og til slutt er det slik at de som har betalt fullfleks-billetter ikke rammes av dette på samme måte som de som har betalt betydelig mindre for sin billett, sier Holmbergh Jacobsson til DN.no.

- Handlingagenten sier at det er de med de billigste billettene som blir holdt igjen?

- Ja, slik kan det være. Men man tar også hensyn til personen som har billetten.

Veldig uvanlig
- Er det slik at det kan bli ekstra dyrt å velge de billigste billettene med Norwegian?

- Nei, det skal det ikke være. Tanken er at man skal kunne fly billig om man er ute i god tid og får de beste billettene. Det er jo ikke normalt at man må nekte ombordstigning. Det er veldig, veldig uvanlig og det var på grunn av sikkerhetsårsaker.

- Men gjennom prispolitikken deres oppmuntrer dere til å bestille billetter tidlig. Har ikke det også en verdi for dere?

- Vi ønsker at folk skal kunne bestille så billig som mulig, men nå hadde vi en veldig spesiell situasjon der vi ble tvunget til å nekte 70 personer ombordstigning. Jeg vet ikke eksakt hvor mange som ikke frivillig meldte seg, men da ble man tvunget til å gjøre denne bedømmelsen. Men selv om man har booket den billigste billetten er det ikke sikkert at man blir den som ikke får reise, siden vi tar hensyn til behov, sier Holmbergh Jacobsson.

Problemene forplanter seg
Dette var første gang siden langdistanserutene startet opp at passasjerer har blitt etterlatt på bakken

- Vi beklager at de ikke fikk bli med og vi synes det er veldig frustrerende at det ble slik, sier Holmbergh Jacobsson.

I 20-tiden mandag kveld hadde 246 passasjerer ventet i over fire timer på at den samme Dreamlineren som fikk problemer i New York skulle fly dem til Bangkok. Flyet hadde opprinnelig avgang klokken 15.20, men flyet var ifølge Oslo lufthavns hjemmesider fortsatt ikke avreist klokken 19.55 mandag kveld.

LES MER:

Dreamliner-problemet forplanter seg: Nå venter 246 Norwegian-passasjerer på å reise til Bangkok

Én forsinket flyvning kan koste Norwegian mer enn millionen

Ba 70 passasjerer forlate flyplassen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.