Sosiale medier er blitt svært viktige kilder til andre nettsiders trafikk, og på toppen av listen troner Facebook, viser tall fra Shareaholic, et selskap som lager delingsknapper og trafikkmålinger for over 300.000 nettsider.

Selskapets rapport viser at hele 21,25 prosent av trafikken til nettstedene i deres nettverk nå stammer fra Facebook. Det er opp fra 15,44 prosent i desember.

Klar andreplass

På en like soleklar andreplassen på listen kommer den digitale oppslagstavlen Pinterest.com. Dette er en tjeneste der brukerne i stor grad deler bilder de finner på nettet, og dette har ført til bekymringer rundt opphavsretten til bildene. Shareaholics statistikk viser at Pinterest i det minste leverer noe igjen til nettsider som får bilder delt gjennom tjenesten.

Pinterest sto nemlig for 7,1 prosent av trafikken til nettverket i mars, opp nesten 50 prosent fra desember. Dermed er de en klart større trafikkilde enn de seks neste nettverkene på listen.

Facebooks utfordrer

Pinterest er mer enn seks ganger større enn Twitter, et nettverk som i Norge har høyere profil. Statistikken viser også at tjenester som Youtube, Google+ og Linkedin alle leverer under 0,01 prosent av trafikken. Facebook er over 250 ganger større enn rivalen Google+.

Stort nettverk

Shareaholic.com oppgir at deres nettverk har mange forskjellige typer nettsider, med samlet trafikk fra over 400 millioner unike brukere hver måned. Tallene kan være vesentlig annerledes for Norge, blant annet fordi brukermønsteret er forskjellig. Tallene sier heller ikke noe om hvor mange som bruker hver tjeneste, men det virker klart at Facebook- og Pinterest- brukere oftere klikker på lenker enn brukere av andre store sosiale nettverk.

Ifølge Shareaholic er de besøkende som kommer inn via Pinterest ofte lite engasjerte. De mest engasjerte besøkende kommer fra Youtube, Google+ og Linkedin. Men de er få.

 

Trafikk til nettsider som bruker Shareaholic:

Tabellen viser andelen av trafikken til nettsteder som bruker Shareaholic som stammer fra ulike sosiale nettverk. Alle tall i prosent og prosent økning.

 

Kilde: Shareaholics rapport for 1. kvartal. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.