–Dette er selvfølgelig det verste som kunne skje for Petter Northug. Men Tiger Woods-saken viser at idrettsutøvere kan komme tilbake selv når ingen mener det er mulig, sier daglig leder Vegard Arntsen i analyseselskapet Sponsor Insight til DN.

Langrennsløperen krasjet bilen sin Trondheim natt til søndag og har innrømmet promillekjøring.

Tiger Woods var verdens beste golfspiller og en av de aller best betalte idrettsutøverne da 38-åringen i desember 2009 ble avslørt for utroskap med en rekke kvinner mens han var gift med svenske Elin Nordegren.

Fem av sponsorene rømte, Woods tapte ifølge magasinet Forbes 50 millioner dollar i årlige inntekter og falt til en 58. plass på verdensrankingen.

Må levere varene

– Jeg trodde vi hadde hørt det siste av Tiger Woods, sier Arntsen.

Golfstjernen tok en pause på et halvt år for å ordne opp etter skandalen, og ble også skilt fra sin modellkone. Men Woods kom sakte tilbake, og etter mer enn to år uten en eneste golftittel sikret amerikaneren seg i november 2011 sin første turneringsseier siden skandalen. Suksessen fortsatte, og i mars ifjor var Woods nok en gang verdens beste golfspiller. Ifjor sommer var Woods igjen den best betalte idrettsutøveren i verden med 78 millioner dollar i inntekter.

– Nå kommer det an på hvordan Northug håndterer fyllekjøringen. På kort sikt er dette katastrofe for ham, men på lang sikt vet man ikke. Et omdømmemessig comeback betinger også at han leverer varene i skisporet, sier Sponsor Insight-sjefen

Arntsen tør ikke anslå Petter Northugs markedsverdi, men mener sponsorene bare rangerer alpinisten Aksel Lund Svindal høyere blant de norske vinter­idrettsutøvere.

– Jeg har snakket med mange næringslivsledere som elsker Petter Northug, selv om man ikke skulle tro det. De elsker ham kanskje ikke i dag, men de gjorde iallfall det i forrige uke.

Fallende popularitet

Sponsor Insight gjennomfører kvartalsvise målinger av de mest populære norske idrettsutøverne, og der falt Northug nylig brutalt etter et svakt OL i Sotsji. For ett år siden var langrenns­kjendisen kun slått av Marit Bjørgen, men nå er han kun landets femte mest populære utøver, meldte TV 2 i begynnelsen av april.

1000 nordmenn har plukket ut den norske idrettsutøveren de liker best. Mens 22 prosent sa Northug ifjor, stemte bare 14 prosent på ham denne gangen, ifølge Sponsor Insights måling.

– OL ble en nedtur for Petter Northug, og sesongen var dårlig. Disse målingene reflekterer stort sett de sportslige prestasjonene. Men vi tror nok ikke Northug blir mer populær etter helgens episode, sier Arntsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.