- Jeg føler meg ikke som den eneste. Jeg er en av 1.200. Det er derfor det ikke er så vanskelig å stå her og være den såkalt eneste. Jeg føler alltid et ansvar, det gjør jeg, men jeg føler meg ikke alene, sier René Gustavsen til DN.

Han er den eneste som foreløpig er tatt ut i streik, noe han takket blankt ja til for fire dager siden. Meklingen mellom Norwegian og de kabinansatte endte i brudd natt til onsdag.

Gustavsen har jobbet i Norwegian i seks år, og i de siste fire av dem har han sittet i styret.

- Nå skal vi oppsummere litt og snakke videre om forhandlingene. Vi håper at vi bllir kalt inn igjen og at det blir en løsning. Det er tross alt passasjerene dette går ut over. Vi tenker jo på passasjerene vi også, sier han.

- Hvor viktig er det for dere ansatte å få gjennom kravene?

- For oss er det veldig viktig at vi viderefører den kollektivavtalen vi har fra før, at vi står sammen med Danmark. Det koster ikke Bjørn Kjos en eneste krone, så da forstår ikke vi hva som skal være så innmari vanskelig.

LES OGSÅ: Cruisespesialistene skyr unna Norwegian

- Full storm

Tirsdag kveld mottok medlemmene av Norwegian Kabinforening en melding Parat beskriver som en trusselmelding. Der stod det blant annet at personalrabatter ville inndras i tre år.

Gustavsen forteller at de ansatte har reagert sterkt på meldingen som kom fra sentralt hold.

- Jeg opplever den som truende, og det er ikke bare meg som synes det; det var full storm blant alle medlemmene våre. Nå er vi enda mer kampklar enn noensinne.

- I en forhandling skal man nærme hverandre, men dette skapte bare enda mer avstand, sier Gustavsen.

LES OGSÅ: Hundrevis rammet av Norwegian-forsinkelser

Bakgrunnen for det beskjedne streikeuttaket er ifølge Parat at NHO Luftfart i praksis truet med lockout ved å begjære meklingen avsluttet innen midnatt natt til onsdag. NHO Luftfart har avvist fremstillingen, men svaret fra arbeidstakerorganisasjonen var uansett å varsle plassfratredelse for én kabinansatt.

Streik

Natt til onsdag endte meklingen mellom Norwegian og de kabinansatte i brudd, etter 13 timers mekling.

Dermed er Norwegians første arbeidskonflikt et faktum. Partene var ikke i nærheten av å bli enige. Partene var ikke i nærheten av å bli enige, men streiken får ikke konsekvenser for trafikken foreløpig.

Forhandlingsleder Turid Svendsen i Parat opplever at partene står langt fra hverandre.

- Det var en tøff mekling, sier Turid Svendsen til DN.

Forhandlingsleder Turid Svendsen i Parat og Rene Svendsen, eneste streikende for Norwegian.
Forhandlingsleder Turid Svendsen i Parat og Rene Svendsen, eneste streikende for Norwegian. (Foto: Mikaela Berg.)

- Selskapet ville ikke komme oss i møte på noen av våre hovedkrav. Streiken er et faktum, selv om det foreløpig bare er ett medlem som er tatt ut i streik.

- Hvorfor er det bare tatt ut én person?

- Det er en strategisk beslutning vi har tatt som svar på det vi oppfatter som et tomt lockoutvarsel fra NHO Luftfart og ønsket om å posisjonere oss slik at en eventuelle opptrapping kan skje i Norge og Danmark samtidig.

LES OGSÅ: Parat bereder streik for danske Norwegian-ansatte

Vil streike samlet

En eventuell opptrapping ligger imidlertid et stykke frem i tid, og René Gustavsen må innfinne seg i å være eneste streikende i, minst, fem dager til.

Det handler om de danske reglene for konflikt. Den danske riksmegleren har utsatt konflikten i Danmark med 14 dager fra tirsdag, etter at Norwegian har krevd egen mekling i Danmark. I denne perioden kan man når som helst velge å bryte utsettelsen - da løper det fem dager før man kan streike. Etter norske regler kan Parat med fire dagers varsel trappe opp streiken.

- Tidsperspektivet vi, selskapet og passasjerene har å forholde oss til, er enten fem dager eller inntil 19 dager fra i dag, sier Svendsen.

- Hvorfor vil dere ta ut de norske og danske kabinansatte samtidig?

- Det handler om hele grunnproblemet, nemlig at våre medlemmer i Danmark og Norge har vært omfattet av en felles kabinavtale i mer enn fire år. De er ett kollegium, ett fellesskap. Dette ønsker Norwegian å splitte, og det liker vi ikke. Vi mener de fortsatt kan være under én paraply helt uavhengig av kostnader, ekspansjon, flyrettigheter, eller hva det skulle være, sier Svendsen.

- Det koster

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian avviser i natt at Parats krav ikke koster noe. Hun mener de ville hatt vidtrekkende konsekvenser.

– Norwegian gikk fra ytelsespensjon til innskuddspensjon for alle ansatte for snart halvannet år siden, og det har vært krav om reversering av det. Det andre er at verken NHO eller Norwegian kunne akseptere krav om en tariffavtale med et selskap som de ansatte ikke er ansatt i, og heller ikke at en norsk tariffavtale skulle gjelde for en dansk bedrift, sa Skånvik til NRK.

LES OGSÅ: Ryanair-gründeren roser Norwegian

– Det har store konsekvenser hvis man rokker ved organiseringen som ble besluttet av vårt styre i fjor, som går på at man skal ha et holdingselskap og datterselskap i operativ drift. Det danner grunnlaget for at vi har finansieringen på flyene fremover, sa hun.

Hun ville heller ikke beklage at det ble sendt ut en SMS fra Norwegian om konsekvensene av en konflikt.

– Det var helt nødvendig. Det ville vært uhørt å ikke informere de ansatte om en styrebeslutning. Vi var nødt til å gå ut med denne informasjonen.

LES OGSÅ:

Hevder Danske Bank vurderer å droppe Norge

Asia i dag: Frykter snøballeffekt fra kinesisk eiendomsfall

Stein Erik Hagen vil gi fredsprisen til Kina

- – NATO må overveie permanente styrker i Øst-Europa  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.