Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

I dag ble en rekke norske bedrifter utsatt for dataangrep. Blant de utsatte selskapene er DNB, Telenor og Sparebank 1.
I dag ble en rekke norske bedrifter utsatt for dataangrep. Blant de utsatte selskapene er DNB, Telenor og Sparebank 1. les mer

Telenor

Massivt data-angrep mot flere av Norges største bedrifter

- Dette er et angrep på samfunnskritisk infrastruktur, mener en av bedriftene som er angrepet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- En håndfull store, norske selskaper er i dag blitt utsatt for angrep fra utlandet, bekrefter informasjonssjef Geir Remman i IT-selskapet Evry.

Selskapet lever IT-løsninger til flere av Norges aller største selskaper innen en rekke bransjer.

Les også: Slik angripes de norske bedriftene

- Det er et massivt angrep mot norske bedrifter, og vi har indikasjoner på at angrepet kommer fra utlandet, sier Remman.

Nettsidene til en rekke store selskaper ble tirsdag nedstengt etter et massivt DDoS-angrep fra utenlandske datakriminelle. DDoS-angrep er et angrep mot nettsiden der store mengder påloggingsforøk foretas på en gang, slik at kapasiteten sprenges.

Disse selskapene er angrepet

DN har fått bekreftet at disse selskapene er blitt utsatt for angrep:

  • Telenor
  • Netcom
  • Telia Sonera
  • Sparebank 1
  • DNB
  • Storebrand
  • Gjensidige
  • Nordea
  • Danske Bank
  • Norges bank
  • SAS
  • Norwegian
  • Supersaver
Vis mer

- På generelt grunnlag kan jeg si at motivasjonene bak disse angrepene kan variere veldig. Det kan være for å markere seg eller rette oppmerksomhet mot en politisk sak. Det kan være regelrett sabotasje eller hærverk for moro skyld. Eller det kan være økonomisk motivert, sier fagdirektør i Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, Roar Thon.

Det alle selskapene har til felles er blant de aller største norske selskapene

Overlagt hackerangrep

- Nettsidene våre er nede, på grunn av et massivt DDoS- angrep, som overbelaster nettsidene og gjør at enkelte ikke kan logge seg inn på nettbanken akkurat nå, sa kommunikasjonsrådgiver i DNB Vidar Korsberg Dalsbø til Dagens Næringsliv tidligere i dag. Han forklarer videre at dette var et overlagt angrep mot banken.

Nettsidene til DNB er nå oppe igjen, etter en periode med nedetid.

- Det er utenlandske grupper som driver med datakriminalitet som står bak angrepet, sier Dalsbø. Han forteller videre at DNB har situasjonen under kontroll.

- DNB har opplevd et massivt angrep mot deres tjenester, bekrefter Remman til DN.

Telenor utsatt

- Vi har også blitt utsatt for DDoS-angrep i dag, bekrefter kommunikasjonsleder Kristine Meek i Telenor Norge til Dagens Næringsliv.

Hun forklarer at dette angrepet var noe helt utenom det vanlige.

- Dette var et normalt DDoS-angrep, men med høy styrke. Dette bekrefter det DNB har opplevd, sier Meek.

- Vi vet ikke hvorfor akkurat Telenor var blant angrepenes mål. Dette er et angrep på samfunnskritisk infrastruktur.

Hun mener motivasjonen kan være å finne sårbarheter i selskapenes infrastruktur, muligens for å drive sabotasje eller industrispionasje.

- Ingen mistet penger

- Vi ble angrepet i dag mellom 11.18 og 11.36. Våre kunder er ikke rammet på annet vis enn at de ikke kom inn i nettbanken. Angrepet er stoppet, og har ikke fått konsekvenser for Sparebank 1, sier kommunikasjonssjef Sissel Grieg Viig i Sparebank 1 til DN.

Evry bekrefter at ingen av deres kunder har mistet verken penger eller sensitiv informasjon.

Tirsdag ettermiddag bekrefter også Gjensidige og Storebrand overfor Dagens Næringsliv at de er blitt utsatt for samme type angrep.

- Storebrand erfarer problemer. Vi jobber på spreng for å få tilbake tjenestene til kundene våre. Nå er det ustabilt, sier kommunikasjonsdirektør Elin Myrmel-Johansen i Storebrand.

Problemene gjelder storebrand.no og den svenske pensjonsvirksomheten stp.se.

- Vi har ikke grunn til å tro at dette er et direkte angrep mot Storebrand. Det er en følgefeil av angrepet på Evry og DNB. Vi er indirekte rammet, sier Myrmel-Johansen.

Både Norge og Sverige

- Vi har problemer både i Norge og Sverige, og det rammer dessverre kundene. Bankkundene har vanskelig for å komme inn på for eksempel netbanktjenester, sier Myrmel-Johansen. Hun kjenner ikke til at angrepet utgjør noen trusel for kundenes personsikkerhet.

Informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige bekrefter at de også er rammet av angrepet.

- Kundene merker treghet på sidene. Vi jobber med Evry for å løse problemet, sier Thoresen.

Nordea også rammet

Nordea bekrefter tirsdag at de er blitt forsøkt angrepet, uten at angrepene har lykkes. Det er det samme type angrep som resten av bankene i dag har vært gjennom, men ingen kunder er påvirket, ifølge banken.

Les også:

DNB angrepet av hackere  

STOREBRAND ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Storebrand Gjensidige EVRY DNB Telenor
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå