Per G. Braathen har syslet med planer om å starte innenriksflyvninger i Norge, men det sitter langt inne. Å plukke opp hansken og konkurrere med SAS og Norwegian på de største innenlandsrutene kommer ifølge Braathen ikke til å skje. Oppstartkostnadene ville bli enorme, mener han, og kravene til flykapasitet og mange avganger store.

– Vi har mer enn nok å gjøre i Sverige, og jeg tar ikke unødvendig risiko. Men på sikt kan Norge være interessant, sier Braathen.

Forstår ikke Kjos

Den tøffe konkurransen i Norge har ført til at inntjeningen (yield) har gått rett i kjelleren for flyselskapene.

– SAS og Norwegian øker kapasiteten og pøser på med billige flybilletter. Norwegian gjør mye riktig, men lønnsomheten er svak. Jeg kan ikke skjønne at de ikke vurderer å begynne å tjene penger og at de kan la SAS være litt i fred. SAS er jo den beste konkurrenten de kan ha, sier Braathen.

Norwegian hadde et underskudd på nær en halv milliard kroner i første halvår og skyldte blant annet på overkapasitet.

Også SAS sliter med fallende lønnsomhet.

I Sverige flyr Malmö Aviation fra Bromma i Stockholm til Gøteborg, Malmø, Umeå og Østersund.

Konsernet Braathens Aviation hadde et overskudd på tre millioner svenske kroner ifjor av en omsetning på 2,6 milliarder svenske kroner.

– Jeg er ikke fornøyd med oss selv. Vi var ikke flinke nok ifjor, konstaterer Braathen.

Kortbaneproblemer

Et annet alternativ for Braathen i Norge er å se på konsesjonsrutene på Vestlandet og i Nord-Norge. Men der er det andre utfordringer enn tøff konkurranse.

– Det finnes ikke fly til å konkurrere med Widerøe på kortbanenettet, sier Braathen.

Problemet er at ingen flyprodusenter lager propellfly – eller såkalte turbopropfly – som egner seg til å fly på kortbanenettet. De flyene Widerøe benytter i dag er tatt ut av produksjon og finnes knapt å oppdrive på bruktmarkedet.

– Om noen år finnes det ikke fly til å lande på kortbanenettet. Det må bli konsolideringer, sier Braathen, og viser til planen om å bygge nye, større og færre flyplasser.

Det åpner for bruk av andre fly og for flere konkurrenter.

– Når det blir mulig å fly med jetfly, da skal jeg være klar, sier Per G. Braathen.

Norwegian-ledelsen var ikke tilgjengelig for kommentar tirsdag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.