I august kom en giro på 5772 kroner i posten til firmaet Aker Byggteknikk. Fakturaen var frontet med firmanavnet Interweb solutions og gav seg ut for å være regning for betaling for driftskostnader i 2014.

Men firmaet aldri har kjøpt tjenester fra et firma med det navnet.

- Da jeg leste fakturaen forsto jeg at her var det noe rart. Men om det går litt fort på en hverdag, tror jeg fort bedrifter kan komme til å betale. Det er jo ikke et skremmende høyt beløp og mange har flere firma som leverer nett- og medieløsninger, sier Cato Oddsett styreleder i Aker Byggteknikk.

På giroen er det ingen informasjon om hva man skal betale for, ut over at det skal dekke driftsutgifter. Forfallsdato er byttet ut med begrepet registreringsfrist og giroen har tittelen "Inbetalingsseddel for bestilling - følger tjenestetilbud av 31.07.14" .

Firmanavnet Interweb solutions er heller ikke registrert i Brønnøysundregisteret. Organisasjonsnummeret som står som utsender av fakturaen tilhører enkeltmannsforetak Hans-Christian Wiik.

På e-post til DN skriver Wiik at det er en helt grei og vanlig praksis å sende ut denne typen tilbud.

- Våre bestillingssedler sendes potensielle kunder i forbindelse med våre kampanjer, og følger tilbud sendt på e-post.  At en blankett inneholder giro betyr ikke at den er en faktura! At mange misliker å få reklame i brevpost er ingen nyhet - og da skal man jo gjerne få takke nei / la være å bestille, sier Wiik.

Av fakturaen fremgår det at tilbudet gjelder web-baserte løsninger. På nettsidene sine oppgir Wik at han tilbyr synlighet på nett og i sosiale medier.

 

Svindelhøysesong

Firmaet Trygghandel.no hjelper firmaer å unngå å bli lurt. I sommer har de fått mange henvendelser fra bedrifter som har fått samme giro fra Wiik og har gått ut med en advarsel til sine kunder.

-  Sommeren er høysesongen, for da er det mange vikarer der ute og det er lettere å få falske fakturaer gjennom, sier administrerende direktør Per Fredrik  Svedlund.

Gjør det enkelt for kunden

Men Wiik mener at han ved å sende tilbudene sine på denne måten gjør det enklere for kundene å bestille tjenester. Han mener tilbudsbrevet, som han kaller det, ikke på noen måte gir seg ut for å være faktura.

- Vi gjør dette for å forenkle bestilling, og øke vår synlighet hos våre prospekt. Seddelen spesifiserer at den følger et tilbud, med dato og referanse, og er svært godt merket. Den har ikke KID-nr, ikke fakturanummer, ei heller andre karakteristika som gjør dette til en faktura, sier Wiik.

Han synes det er rart at DN stiller ham kritiske spørsmål om måten å gå frem på.

- Hvem har mottatt "faktura" fra oss? Vi sender ut reklame pr e-post og post for våre tjenester. Dette kan man også gjøre til et prospekt man ikke har handlet med tidligere - mye som dere i DN ringer opp bedrifter, sender e-post til bedrifter, og kontakter oss i tide og utide for å selge produkter. Irriterende? Ja. Ulovlig/newsworthy? Nei, skriver Wiik.

Han reagerer også når DN påpekter at firmaet Interweb solutions ikke er et registrert i Brønnøysundregistrene.

- Markedsnavn for foretaket er ikke enkeltpersonforetakets navn. Dette er helt standard - i alle bransjer, skriver Wiik.

Firmaet har registrert en egen nettside. Der står det at det tilbyr bedrifter hjelp med sosiale medier. Han vil ikke svare på hvilke kunder han leverer tjenester til.

Tydelig merket

Wiik avviser at firmaer kan føle seg lurt til å betale tilbudet hans, fordi de trodde det var en regning. Det mener han er merkelig. Han synes det tydelig presiseres at det er et tilbud, ikke en faktura. Henvisning til tilbud synes han ikke gir signaler om en inngått avtale. Han mener det tydelig refereres til at han har sendt bedriften et tilbud på e-post.

- Bestillingsseddelen ,som det står i stor skrift at dette er helt øverst på disse, brukes - logisk nok - for å bestille våre kampanjer, og følger alltid det tilbud som vises til med dato, sier Wiik.

Les også på DN.no:

Hvorfor eier staten en bondegård ved Mjøsa?

Slik finner nettkjempen drømmekandidatene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.