Da asken fra Eyjafjallajökull seg nedover kontinentet i 2010 stoppet all lufttrafikk opp i flere dager. Askefast ble ett av de mest brukte ordene i media. Alle kjente noen som satt fast på feil sted i verden, og statsministeren var en av oss.

- Det var jo en ekstremsituasjon. All trafikk var jo stengt i flere dager, sier pressetalsmann Henrik Edstrøm i SAS.

Skulle vulkanutbruddet som er i gang på Island nå føre til en lignende situasjon nå, vil ikke konsekvensene bli like store. Det er både flyselskaper og luftfartsmyndigheter enige om.

Stenger ikke alt

- Men det er jo vanskelig å si. Det kommer helt an på hvor stort utbrudd man eventuelt får, hvor mye aske det er i utbruddet og hva slags aske det er. Alt avhenger av alt, sier Ove Narvesen, direktør for samfunnskontakt i Avinor til DN søndag formiddag.

- Men den store forskjellen er at man stengte hele luftrommet, mens man nå har et mer fleksibelt regime, sier han.

Det innebærer at det gjøres bedre målinger av aske i de forskjellige områdene og at flyselskapene kan avgjøre hvor de flyr og hvor de ikke flyr.

I tillegg er det forskjell på flyene. Noen fly er godkjent for å fly i moderat askekonsentrasjon. Både utstyret ombord og en godkjenning fra Luftfartstilsynet avgjør det.

Kontakt selskapet

Sas melder at alle deres fly har en slik godkjenning. Norwegians svenske pressesjef Charlotte Holmbergh Jacobsson har ikke tall for Norwegians fly, men sier at nye fly generelt er bedre rustet og at Norwegian har en av Europas nyeste flyflåter.

- Vi har en beredskapsplan og klare rutiner dersom det skulle bli et utbrudd. Vi følger situasjonen på Island tett og vil følge anbefalinger fra Luftfartsmyndighetene, sier hun.

Avinor vil ikke uttale seg om hva man kan gjøre som passasjer for å være best rustet, men sier at man kan høre med selskapet man har billett hos.

- Noen flyr, noen flyr ikke

- Vi kan få en situasjon der noen kan fly og noen ikke kan fly. Det vil bli utfordrende kommunikasjonsmessig for både selskap og passasjerer. Det er særdeles viktig for de som skal fly å holde seg godt orientert, sier Narvesen.

Og selv om det skulle bli et stort vulkanutbrudd med mye aske i luften, kan luftfarten i Nord-Europa slippe unna.

- Vindretning veldig avgjørende. Asken drar den veien vinden blåser. Derfor spiller værtjenestene en veldig viktig rolle nå, minner Narvesen om.

Les også:

- Nye fly tåler mer aske (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.