Det australske flyselskapet Qantas har flydd inn et giganttap og lagt bak seg det verste året – så langt. Konkurransen fra lavprisselskaper og flyselskaper i Midtøsten er tøff.

Aktiviteten i luftfartssektoren i Stillehavsregionen har aldri vært høyere. Passasjerveksten forventes å fortsette å stige. Det australske flyselskapet Qantas tapte likevel 2,8 milliarder australske dollar (16 milliarder kroner) i det nylig avsluttede regnskapsåret.

Ser fremover

Selskapets toppledelse tror at Qantas er i ferd med å få luft under vingene etter å ha flydd gjennom langvarig, kraftig turbulens. Risikoen for at selskapet ikke vil overleve som et selvstendig flyselskap er over.

- Det er ingen tvil om at dagens resultater er blandet kost, men tallene viser året vi har lagt bak oss. Vi har kommet oss gjennom det verste. Nå er vi inne i et nytt år, sier selskapet toppsjef Alan Joyce.

Underskuddet var nesten fire ganger høyere enn hva analytikere hadde forventet. Flyselskapet har valgt å nedskrive verdien av fly som benyttes på internasjonale flyvninger. Disse skal legges inn i et nytt selskap.

Analytikere har lenge vært kritiske til toppledelsen og styret. Den ramsalte kritikken fortsetter med full styrke i dag.

- Dette er et utilstrekkelig resultat. Aksjonærverdier er ødelagt og det må vises ansvar fra ledelse og styre. Prognosene de har lagt frem for å bli profitabel igjen inneholder så mange usikre variabler og vil til syvende og sist bli brukt som unnskyldninger for nok et elendig år, sier direktør Peter Esho hos formuesforvaltningsselskapet 100 Doors til ABS News.

Feil flytype

Pilotforeningen har kritisert Qantas-ledelsen og styret for at de ikke har investert i nye flytyper som er mer drivstoffgjerrige. Dette er den samme kritikken SAS har fått rettet mot seg i mange år da de ikke valgte å satse på Boeing 777-modellene.

- Det var en forsømmelse at det ikke ble investert i de mer drivstoffeffektive Boeing 777-modellene. Dette var tåpelig og har kostet Qantas dyrt. Selskapet har ikke råd til å gjenta slike feil. For å lykkes må Qantas tilby de beste flyene. Det betyr å investere i de nye Boeing 787-modellene, sier direktør Nathan Safe i Australian and International Pilots Association til ABC News.

Norwegian benytter Boeing 787-modellene på langdistanserutene til USA og Thailand.

Kutter kostnader og ansatte

Til tross for giganttapet stiger aksjekursen på flyselskapet med rundt fem prosent ved Sydney-børsen i dag. Årsaken er at selskapet er i ferd med å gjennomføre den planlagte omstruktureringsprosessen for å redusere bemanning og kostnader.

Selskapet sa for seks måneder siden at de skal kutte arbeidsstokken med rund5 5000 ansatte. Halvparten av disse kuttene har allerede skjedd. Planen er å redusere kostnadene med rundt 12 milliarder kroner de neste tre årene.

Samtidig investeres det flere milliarder kroner i ny teknologi som skal gjøre det raskere og enklere å behandle bestillinger og foreta automatisk innsjekking. Dette skal bidra til å redusere kostnadene og gjøre flyselskapet mer konkurransedyktig.

Økt konkurranse på «kengururuter»

Qantas hadde i mange år nesten monopol på de lukrative flyvningene fra Europa til Australia. I dag er det hard konkurranse på de såkalte «kengururutene» som har en stopp på vei fra Europa til Australia. Tidligere skjedde disse stoppene i Sørøst-Asia.

I dag velger mange passasjerer å fly med flyselskaper fra Midtøsten som Qatar, Emirates og Etihad. Sistnevnte bekreftet i dag at de vil sette inn en superjumbo av typen A380 med daglige flyvninger til Sydney.

Australias største reisekjede sier at flyprisene til de mest populære reisemålene i Europa har falt med nesten fire prosent det siste året. Til USA, hvor det er langt mindre konkurranse, har billettprisene økt.

Malaysia Airlines i krise

Nesten 200 ansatte har sagt opp jobben i Malaysia Airlines efter de to flytragediene tidligere i år, og mange av oppsigelsene skyldes de to katastrofene, blant annet etter press hjemmefra, skriver The Telegraph.

- Etter de to tragediene var det en økning i oppsigelser fra kabinpersonale, men antallet er nå falt igjen til et akseptabelt og forventet nivå. Mange sa at familiepress var årsaken til at de sa opp, sier flyselskapet i en uttalelse til avisen.

Malaysia Airlines sier de har gjort mye for å hjelpe sine ansatte ved å tilby dem psykologhjelp og spesielle bønne-seanser.

- Noen er blitt redde for å fly. Det kan vi dessverre ikke gjøre noe med. De har utviklet en slags frykt og vi håper de med tiden vil få et normalt forhold til å fly igjen, sier Malaysia Airlines.

Flyselskapet har også opplevd passasjerflukt etter tragediene som har rammet selskapet. Det er blitt spekulert i at Malaysia Airlines vil kvitte seg med en av fire ansatte og nedlegge flere ruter som ikke går med overskudd.

Malaysia Airlines har så langt ikke ønsket å kommentere spekulasjonene.

Filippinene imponerer

Den filippinske økonomien fortsetter å imponere. De økonomiske statistikkene for andre kvartal kom i dag og viser en vekst på 6,4 prosent. Dette er høyere enn hva som var forventet. Dette er 0,5 prosentpoeng høyere enn i første kvartal.

Filippinene ligger an til å få den høyeste veksten i de største økonomiene Sørøst-Asia i år. Eksporten økte med 21 prosent i juni sammenlignet med i fjor.

- Eksporten har utkonkurrert regionen og får fortsatt drahjelp fra elektronikksektoren. Den globale etterspørselen etter komponenter er høy, sier analytiker Euben Paracuelles hos Nomura Capital Markets.

Markedene

De asiatiske aksjemarkedene er avventende i dag etter at rallyet på Wall Street stoppet opp i går etter å ha slått tidligere rekorder. Investorer venter på reviderte økonomiske vekststatistikker for andre kvartal fra USA i morgen og inflasjonsstatistikker fra Japan.

Utenlandske investorer er tilbake i Asia etter sommeren. Nøkkelindeksene i India, Filippinene og Thailand har klatret kraftig i løpet av de siste par månedene.

Interessen for Japan er også høy; utenlandske investorer har økt investeringene i japanske aksjer med 280 milliarder yen de siste to ukene etter å ha solgt seg kraftig ned ved inngangen til august.

I Kina har China Huarong Asset Management, som overtar og forvalter råtne lån på vegne av Kinas største bank, solgt en 21 prosent andel av selskapet til åtte institusjonelle investorer – ledet av Goldman Sachs.

Huarong, som fikk et overskudd på rundt 11 milliarder kroner i første halvår, forbereder seg på en børsnotering om kort tid. Råtne og misligholdte lån har økt i Kina de siste kvartalene og storbankene er i ferd med å øke egenkapitalen og foreta økte tapsavsetninger.

Asiatiske aksjemarkeder

Japan, Nikkei 225: 15459,86 (-0,48%) (sluttnotering)

Hong Kong, Hang Seng Index: 24972,45 (0,22%)

Kina, Shanghai SE Composite: 2201,38 (-0,37%)

Sør-Korea, Kospi Composite Index: 2080 (0,24%)

Taiwan, TSEC Weighted Index: 9480,74 (-0,05%)

India, BSE Sensex: 26634,3 (0,28%)

Thailand, SET Index: 1564,73 (0,01%)

Singapore, Straits Times Index: 3353,99 (0,37%)

Malaysia, FTSE Bursa KLCI: 1871,65 (-0,04%)

Indonesia, Composite Index: 5183,72 (0,36%)

Filippinene, SE Composite: 7114,38 (-0,65%)

Australia, All Ordinaries: 5621,2 (-0,49%)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no