Telenor har nå funnet årsaken til feilen som hindret kunder i hele landet i å ringe og sende SMS fra kl.19.20 og 21.35 torsdag kveld.

Feilen oppstod i forbindelse med oppgraderingen av en kundedatabase. Sentrale elementer i databasen ble feilaktig slettet under oppgraderingen. Dette medførte at kundepåloggingen i nettet ikke fungerte, slik at kundene ikke fikk ringt eller sendt SMS. Løsningen ble å installere en sikkerhetskopi av kundedatabasen.

– Vi beklager de problemer denne feilsituasjonen medførte for våre kunder. Vi vil nå iverksette nødvendige tiltak for å unngå at slike feil oppstår, sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge i en pressemelding.

I pressemeldingen peker Svendsen på at dette er en situasjon Telenor vil ta lærdom av.

– Telenor har hatt en feil i forbindelse med planlagt arbeid. Det er dessverre en gjenganger i IKT-verdenen. Vi vil derfor undersøke om man har hatt tilstrekkelige risikovurderinger og om man har hatt tilstrekkelig beredskap for feilsituasjoner, sier Einar Lunde, avdelingsdirektør for tilsynets avdeling for nett til NTB tidligere i dag.

Han sier tilsynet ser svært alvorlig på slike feil, fordi samfunnet stoler på at mobilnettet skal fungere.

– Det er for tidlig å konkludere, men vi vil vurdere å pålegge særskilte tiltak eller nye prosedyrer, slik vi har gjort ved flere anledninger tidligere, sier Lunde.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.