Før alt salget er summert har den skreddersydde Singles Day allerede slått USAs Black Friday som verdens mest lukrative dag for online shopping, skriver Bloomberg News.

Salget på det kinesiske nettstedets egenproduserte shoppingdag for enslige har passert ni milliarder dollar, eller mer enn 61 milliarder kroner, opplyser Alibaba.

Det gjør det til en av verdens mest suksessfulle produserte handlehøytider. Nå gir Alibaba seg selv fem år på å eksportere hele kjøpefesten til USA og Europa.

- Jeg vil at det skal bli en global handledag for USA, Europa, overalt i verden, sa Alibabas konsernsjef Jack Ma til den amerikanske tv-stasjonen CNBC.

Asia i dag: Feirer «singles dag» (11.11) med kjøpefest

Alibaba, som er Kinas største ehandelsselskap, hadde som mål å omsette for 8,2 milliarder dollar, eller 50 milliarder yuan i løpet av 11. november.

Av dagens rekordomsetning skal hele 43 prosent være generert fra mobil.

I intervjuet med CNBC sa Alibabas Ma at han er bekymret for at selskapet ikke skal klare å levere alle pakkene i tide. Normalt håndterer selskapet 17 millioner pakker på en gjennomsnittlig dag. Men i løpet av de neste tre til fem dagene skal mer enn 260 millioner pakker sendes avgårde.

Singles Day, eller de ensliges dag, ble opprettet som en handlehøytid av Alibaba i 2009. Bakgrunnen var en tyve år gammel feiring av Kinas ungkarer. Handelsdagen har vokst i rakettfart og salget er steg nærmere 6000 prosent fra opprettelsen til 2013.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.