Prisene på mobilt internett har falt loddrett de siste årene, og mange bekymrer seg lite for regningen, så lenge man er i Norge. Men det er fremdeles mulig å oppleve skyhøye priser i Norge– hvis du selv befinner deg blant skyene.

For selv om du kan se norske fjell utenfor flyvinduet, er det ikke ditt vanlige mobilnett som på noen fly gir deg dekning.

- Det eksisterer ikke GSM-dekning om bord i fly. Dekningen på bakken rekker ikke så langt. Kommunikasjon via mobiltelefonen på fly skjer via satellittkommunikasjon, forklarer Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.

Når man bruker satellitt er det egentlig det samme om man befinner seg i Norge eller over et fjernt land . Man er ikke lenger i hjemmenettet, og satellitt er dyrt.

Hos Telenor koster det 40 kroner per megabyte - omtrent 500 ganger mer enn tilsvarende tjeneste på bakken. I forhold til konkurrentene er dette billig.

En avisforside - 500 kroner

Netcom krever 125 kroner per megabyte, mens OneCall skal ha hele 149 kroner fra sine kunder, og 186 kroner uten moms hvis du er bedriftskunde.

Med Netcom og OneCalls priser kan mobilversjonen av en nettavis koste deg over 100 kroner, og hvis man laster ned fullversjonen kan regningen fort sprette opp 500 kroner.

Slike høye priser forekommer også på ferger mellom landene, der mobilforbindelsen kjøres via satellitt.

Ellers i Europa har nå prisene på mobilbruk for gjester falt kraftig, takket være EU-regulering. Men disse reglene gjelder ikke for satellittbaserte tjenester.

Mobilpriser med Aeromobile

Aeromobile er selskapet SAS benytter for å levere mobiltjenester på noen av sine fly. Prisene varierer med hvilket mobilselskap du benytter, men er like uansett hvilket land du flyr over.

Prisene gjelder privatkunder

Samme tjeneste - gratis

Heldigvis finnes en løsninger som ikke bare er billigere – den er gratis.

- Trådløst nett er gratis for våre Eurobonus-kunder, sier Tormod  Sandstø, informasjonssjef i SAS, som forteller at man kan registrere seg i flyet hvis man ikke har noe brukernavn. 

Ikke bare er prisgapet stort, men i bunn og grunn bruker gratispassasjerene og de som betaler dyrt samme tjeneste. Begge deler er nemlig koblet til flyets satellittforbindelse, og alle passasjerene deler dermed den samme linjen til internett.

Om du må betale dyrt eller ingenting avgjøres bare av om du kobler deg opp via mobilnettet eller logger deg inn via trådløst nett.

Mobilnettet krever ingen innlogging, og er sånn sett noe enklere å bruke hvis man skal gjøre lite på nett, påpeker Sandstø.

- Det er ingen mening i å bruke mobilnettet hvis du skal sitte og surfe. Mobilnettet er mer beregnet for korte meldinger, sier Sandstø.

Han forteller at mobilnettet skrus på når flyet passerer 6000 fot, mens man må vente til 10.000 fot for å få trådløst nett.

Norwegian opplyser at de ikke tillater bruk av mobilnettet på sine fly, men tilbyr gratis trådløs nett.

Mer mobil i fly

Mobilbruk i fly var tidligere ulovlig, men reglene har stadig blitt myket opp, forteller Sandstø. Man trenger ikke lenger skru av mobilene når man tar av eller lander – det holder med flymodus. Den siste måneden har man dessuten kunnet skru på mobilen med en gang flyet forlater rullebanen. Før måtte man vente til flyet hadde parkert, påpeker Sandstø. Dette er regler som luftfartsverket nå har åpnet for, og som SAS har tatt i bruk.

Bruken av mobil i luften er hos SAS foreløpig begrenset til ti fly som har installert slike satellittsystemer. Disse flyene brukes på mange ulike ruter, så det er tilfeldig om passasjerene får internett i luften eller ikke. Men fremover skal dette utvides på selskapets langdistanseruter. Selskapets gamle fly skal oppgraderes og nye skal kjøpes inn, og da får de mobilnett.

For å sikre seg mot en skyhøydataregning i luften, kan man skru av såkalt ”dataroaming” på mobilen.

Les også: Obama sier nei til «forkjørsrett» på nett

Skal bli større enn Samsung og Apple  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.