- Jeg kan ikke kommentere denne kontrollen. Generelt kan skattemyndighetene hente inn informasjon på virksomhetsadresser gjennom egne kontroller og foreta gjennomgang av selskapers arkiver, sier skattekrimsjef Jan-Egil Kristiansen i Skatt øst til DN.

Kontrollen pågikk i hele mandag, og 10-15 personer fra Skattekrim hos Skatt øst var i lokalene til Hyundai Motor Norway på Ensjø.

Den norske importøren bekrefter aksjonen overfor DN.

– Ja, det stemmer at Skatt øst har vært her. Jeg kan ikke si noe mer om bakgrunnen, men det er en ren rutinesak, sier Morten Brusletto som er PR-ansvarlig i Hyundai Motor Norway.

– Men det er vel ikke dagligdags at skattemyndighetene gjør denne typen bokettersyn, heller ikke i bilbransjen?

–  Det kan jeg ikke uttale meg om. Skatt øst sier at det er mer og mer vanlig med denne typen bokettersyn og uanmeldte kontroller.

– Hva tror dere er årsaken til at Skatt øst kommer?

– Det står ikke noe om det i papirene vi har fått utover at de ønsker en gjennomgang. Vi har ingen formening om hva som ligger bak, men det regner jeg med at vi får vite, sier Brusletto.

Han bekrefter at skattemyndighetene sikret seg regnsskapsbillag og store datamengder da de gikk inn i lokalene på Ensjø mandag. Etter hva DN erfarer ble det tatt beslag i pc'er, telefoner og andre dokumenter, men politiet deltok ikke i aksjonen.

- Skattekrim i Skatt øst gjennomfører 50 til 100 kontroller i året, både med og uten politiet. Hensikten med kontroller er å avklare om det har skjedd noe galt, og vi innhenter dokumentasjon og sikrer opplysningene,  opplyser skattekrimsjef Jan-Egil Kristiansen.

DN har tidligere skrevet om kjempetapet Hyundai Motor Norway fikk i fjor.

I et marked som endte som et av de beste for salg av personbiler i Norge noensinne, gikk mye galt for det koreanske bilmerket. Til tross for 4424 solgte biler i 2013, endte Hyundai Motor Norway med et underskudd før skatt på 117 millioner kroner. Tapet kom etter flere år med beskjedne overskudd og svak inntjening, mens bilmerket har opparbeidet seg en bra posisjon i markedet.

– Nærmere en tredjedel kan knyttes til valutatap. Ellers er det omsetningssvikt og økende marginpress i likhet med i resten av markedet. Vi hadde også store omkostninger i forbindelse med at delelageret ble flyttet til Sverige. Alt treffer på én gang, så da ble resultatene som de ble, sia administrerende direktør Thomas Rosvold i Hyundai Motor Norway.

Les også: Får krisehjelp fra Sør-Korea

Fjorårets underskudd ble foreslått dekket inn gjennom eksisterende egenkapital, noe som resulterte i en negativ egenkapital på over 43 millioner kroner. I løpet av bare noen dager skal den norske virksomheten fusjoneres med Hyundai Motor United Kingdom.

Rosvold forklarte fusjonen på denne måten:

– Utgangspunktet er finansielt, vi er avhengig av tilførsel av kapital, men operasjonelle synergier kan også finnes etter hvert.

Hyuandais Thomas Rosvold ønsket i går hverken å møte DN eller å uttale seg om aksjonen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.