«Fun Run 2» heter spillet, og på seks dager er det lastet ned to millioner ganger. Nå ligger det på annenplass på den viktigste listen i mobilverdenen, foran størrelser som appene til Facebook, Instagram, Snapchat og spillet «Candy Crush Soda».

– Innen 12 timer etter lansering havnet vi på Apples topp av nedlastede gratis apper i USA. Dette er den mest attraktive listen å ligge på. I løpet av fredag ettermiddag hadde vi klatret til andre plass, og der har vi vært siden, sier Aurora Klæboe Berg, markedsdirektør i Dirtybit.

Det originale «Fun Run» er lastet ned 45 millioner ganger siden det ble lansert for to år siden. Tirsdag kunne det unge selskapet feire at en ny grense ble brutt.

– Vi har akkurat passert 50 millioner nedlastninger for alle spillene våre, så dette er en stor dag hvor mange milpæler er nådd for oss som firma, sier Klæboe Berg.

«Nye dyr»

Fun Run slo kraftig an blant skoleungdom i USA. Opp til fire spillere kan spille mot hverandre i sanntid fra hver sin mobil, det fungerer både på Iphone og androidmobiler, og et spill er kjapt unnagjort. «Fun Run 2» bygger på den samme suksessen.

– Dette er en stor dag med mange milepæler som er nådd for vårt firma, sier markedssjef Aurora Klæboe Berg i Dirtybit.
– Dette er en stor dag med mange milepæler som er nådd for vårt firma, sier markedssjef Aurora Klæboe Berg i Dirtybit.
– Selve spillopplevelsen er mye den samme, det er kappløp med små søte dyr som løper fra venstre til høyre. Den største forskjellen for spillerne er grafisk. Vi har ny grafikk i hele spillet, nye dyr, temaer, baner og flere muligheter til å skille seg ut med karakteren sin. I tillegg har vi bygd opp hele infrastrukturen på ny og lagt til nye funksjonaliteter, sier Klæboe Berg.

Ikke alt er søtt i spillet, for alt er tilsynelatende lov for å vinne kappløpet, og da kan små kaniner og bjørner bli voldelige og blodige.

Gullpenger for millioner

Spillet er gratis å laste ned, og får sine inntekter fra salg av gullpenger og bonuser inne i spillet. Det er fullt mulig å spille hele spillet uten å betale, men i 2013 omsatte Dirtybit for 23 millioner kroner, og satt igjen med et driftsresultat på 16 millioner.

– Forretningsmodellen er i hovedsak lik for «Fun Run 2». Spilleren kan enten spille mye og tjene gullpenger for å kjøpe nye figurer, eller du kan kjøpe disse som In-App-kjøp. I tillegg selger vi også en permanent boost hvor brukeren kan kjøpe seg en dobling av gullpengene spilleren tjener etterhvert race. Vi vil også vise litt reklame. Det går fortsatt ikke an å kjøpe seg fordeler i spillet, understreker markedssjefen.

Studentgründere

Det originale «Fun Run» ble lastet ned av millioner uten store markedsføringsmidler, og Dirtybit ønsker å fortsette den strategien.

– En uke før vi lanserte la vi ut et kort videoklipp av «Fun Run 2» på våre sosiale medier. På den måten visste brukerne at det kom til å komme et nytt spill. Forrige torsdag startet vi å vise reklame for «Fun Run 2» i «Fun Run». Da USA våknet torsdag begynte de å fortelle hverandre om at «Fun Run 2» var lansert, og dette har ført til at «Fun Run 2» de siste to døgnene har vært på listen over «Trending World Wide» på Twitter, sier hun.

Dirtybit ble startet av Nicolaj Broby Petersen (24) og Erlend Børslid Haugsdal (25) som gikk i samme klasse i datateknikk på NTNU i 2011. Høsten 2011 startet de eget selskap, og seks måneder senere ble en tredje klassekamerat, Martin Nybø Vagstad (25), med på eiersiden.

Les hele avisen

 

Les også:

Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube

Amazon kjøper spillnettsted for seks milliarder (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.