Havarikommisjonen har gjennomgått hendelsen og har nå kommet med sin konklusjon.

– Dette var en svært alvorlig luftfartshendelse der marginene var små, sier direktør William J. Bertheussen i Statens havarikommisjon til NRK.

Torsdag ettermiddag 22. mai holdt skoleflyet og et lite privatfly fra et britisk selskap nesten på å kollidere.

De to i skoleflyet var på vei mot flyplassen da de plutselig så privatflyet komme mot seg. De fikk tidlig øye på det britiske flyet, steg og svingte unna.

Risiko for kollisjon ble avverget ved at skoleflyet gjennomførte en unnamanøver, heter det i rapporten. Havarikommisjonen berømmer de to for «resolutt handling straks faren ble oppdaget».

Privatflyet, som tok av fra flyplassen og skulle til London, var i kontakt med flytårnet på deres radiofrekvens, men skulle ha skiftet frekvens og tatt kontakt med trafikksentralen «Farris» etter avgang.

De to flyene passerte hverandre med en vertikal avstand på 120 meter og en horisontal avstand på 370 meter.

Les mer:
- Hvor mye kan oljeprisene falle? Det ærlige svaret er at ingen egentlig vet
Slik vil SAS få mer ut av de ansatte
Dette avgjør om den norske nedturen blir kort- eller langvarig   (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.