På tirsdag legger Apple frem kvartalsresultatene for hva som er selskapets viktigste kvartal. To Iphone-modeller med større skjerm ble lansert i september ifjor og dette er første gang investorer får mulighet til å se om den nye Apple-strategien er en suksess.

Rom for vekst

Det forventes at Apple solgte flere smarttelefoner i Kina enn i USA i siste kvartal. Analytikere hos UBS anslår at det kinesiske markedet utgjorde 36 prosent av alle solgte smarttelefoner – mot 24 prosent fra USA. For ett år siden stod Kina for 22 prosent.

Apples konsernsjef spådde for to år siden at det kinesiske markedet ville bli større enn det amerikanske. Dette har skjedd raskere enn forventet.

UBS tror det ble solgt 69 millioner Iphone-modeller i siste kvartal. Dette er en ny rekord og rundt 35 prosent høyere enn for ett år siden da det ble solgt 51 millioner Iphone-modeller.

Analytikere hos meglerhuset KGI mener det kan ligge enda høyere – opp mot 73 millioner. I inneværende kvartal forventes salget å ende på over 60 millioner, ifølge analytiker Ming-Chi Kuo his KGI. Ming som er kjent for å ha svært gode kontakter hos Apples underleverandører i Asia

Slår prognosene til vil Apple ha solgt Iphoner for 44 milliarder dollar i kvartalet.

- Det har allerede vært et godt år og det ble bygd opp til å nå en topp i kvartalet. Dette fører til høyere optimisme for Kina. Det er rom for mer vekst i Kina enn i USA, sier analytiker Ben Bajarin hos Creative Strategies til Financial Times.

Ipad-problemer

Apple nektet lenge å tilby smarttelefoner med større skjermer. Sørkoreanske Samsung har hatt stor suksess med større smarttelefoner – særlig i Asia. De to nye Iphone-modellene har tilsvarende skjermstørrelser – den største på 5,5 tommer.

Suksessen med Iphone 6 skaper et nytt problem for Apple – salget av nettbrettserien Ipad stuper. Ifølge KGI var etterspørselen etter Apples nettbrettserie svak i forrige kvartal og de tror det vil ende på 21,4 millioner solgte enheter – 17,8 lavere enn foregående år.

«For første kvartal 2015 kan salget falle med 38 prosent», skriver analytiker Ming-Chi Kuo hos KGI.

Produkter i kø

Apple lanserer vanligvis de viktigste nye produktene tidlig på høsten. I år vil det komme en rekke nye eller oppdaterte produkter i salg i løpet av vinteren og våren. Salget av Apple Watch starter i mars. Det ryktes også at en ny MacBook Air-modell med 12-tommer skjerm kommer.

Ifølge KGI vil Apple lansere en ny Ipad-modell rettet mot forretningsmarkedet og avanserte brukere. Denne vil ha en 12,9 tommers stor skjerm og komme med en stylus-penn, tilsvarende hva Samsung har på smarttelefonserien Note og flere av nettbrettene.

Ipad Pro forventes å bli lansert i andre kvartal. Apple og IBM har inngått en avtale hvor de to selskapene sammen skal tilby produkter og tjenester for næringslivet og offentlig sektor. Dette tror analytikere vil skape ny, høy vekst for begge selskapene i etablerte markeder.

Comeback for «Made in Japan»

En svak japansk valuta sørger for gode tider hos eksportørene. Desember-statistikkene viser en vekst i eksporten på 12,9 prosent sammenlignet med i 2013. Dette er høyere enn hva som var forventet. Importen økte med 1,9 prosent.

- Svekkelsen av yenen og sterk økonomisk vekst i USA er årsakene til oppgangen i eksportveksten. Eksport vil styre den japanske økonomien høyere – spesielt i første halvår før Fed hever styringsrenten i USA, sier Japan-økonom Minoru Nogimori hos Nomura Holdings til Bloomberg News.

Eksporten til USA økte med 24 prosent i desember – fire ganger høyere enn eksportveksten til EU. Til Kina økte eksporten med 4,3 prosent.

Japan fikk et rekordstort handelsunderskudd i 2014 på 12,8 billioner yen (vel 800 milliarder kroner).

Nomura tror at dette vil snu i løpet av de neste månedene hvis oljeprisen holder seg på dagens nivå. Handelsunderskuddet i desember var det laveste siden juni 2013.

Eksport av biler, stål og elektroniske komponenter står bak den japanske eksportveksten. En rekke større japanske selskaper er i ferd med å øke produksjonen i hjemlandet på grunn av den svakere valutakursen.

Markedene

De asiatiske aksjemarkedene er nervøse og forvirret etter valget i Hellas, hvor det venstreradikale partiet Syriza gikk seirende ut.

«Det er tvil om hvorvidt EU vil fortsette redningsprogrammet overfor Hellas. Dette vil gi press mot greske rentepapirer og euroen. Det kan også føre til mer aktivt politisk press i Spania og Italia også», skriver fagøkonom Chang Wei Liang ved Muzuho Bank i en kommentar.

Men nervene roet seg hos investorene på Tokyo-børsen utover dagen, og Nikkei-indeksen falt moderate 0,25 prosent til 17.468,52 poeng.

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no