Den årlige Turistundersøkelsen basert på svar fra  5300 personer slår fast at turistene som var i Norge ifjor sommer i sum er godt fornøyde med feriereisen.

Dårlig på pris/kvalitet
De aller fleste nasjonaliteter gir en score på mellom åtte og ni av ti mulige når de vurdererer norske overnattingssteder, attraksjoner og aktivitetsmuligheter. Servicenivået scorer også bra og ligger på mellom 7,4 og drøyt åtte.

I vurderingen av restauranter og spisesteder er scoren en del lavere og til dels under syv.

Desidert lavest score får norsk reiseliv på pris i forhold til kvalitet. Her gir norske reisende den høyeste scoren (6,7) fulgt av svenskene (6,4) mens alle andre utenlandske nasjonaliteter gir en score midt på femtallet. Det betyr i realiteten at det er omtrent like mange misfornøyde som fornøyde. Utenlandske forretningsreisende er like misfornøyde, med en score på 5,5.

Det betyr med andre ord at omtrent halvparten av turistene og forretningsfolkene som kommer itl Norge synes produktet er bra, men ikke så bra at det kan forsvare den høye prisen.

 

Vurdering av pris i forhold til kvalitet i norsk reiseliv

 

Ikke bra
Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge liker dårllig at turister og forretningsfolk opplver dårlig samsvar mellom kvalitet og pris.

- Det er absolutt ikke tilfredsstillende. Det er nettopp dette som i fremtiden kan føre til at vi ikke får de gjestene vi gjerne vil ha. Vi ønsker jo ikke at turistene når de kommer hjem forteller familie og venner at pris og kvalitet ikke henger sammen i Norge, sier han.

- Men det er kanskje vanskelig å gjøre noe med dette?
- Det er det. Men vi kan forsøke å påvirke leverandørene som har for dårlige produkter slik at vi kan få løftet dem opp. Jeg tror ikke det er så mye som skal til, mener Tuftin som samtidig er fornøyd med at servicenivået scorer bedre.

- Det er mulig jeg banner i kirken, men jeg tror en av årsakene er at vi har fått så mange svensker inn i norsk reiselivnæring. Dette er folk med en glede av å yte service. Disse har hjulpet med å heve det norske servicenivået, mener Tuftin..

27 milliarder
Tilreisende turister og forretningsfolk brukte 27 milliarder kroner gjennom sommersesongen ifjor.

Det er en økning på rundt 1,5 milliarder kroner sammenlignet med sommeren 2013. Økningen er i kroner omtrent det samme for turister (fra 15,2 til 16 milliarder) som for forretningsreisende (fra 10,3 til 11,1 milliarder). Nordmenn sto for omtrent 60 prosent av det samlede sommerforbruket ifjor. Deretter kommer Tyskland med 750 millioner.

70 milliarder
En rapport om verdiskapingen i norsk reiseliv laget på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet som også ble presentert i dag, viser at næringen har nesten 140.000 ansatte med en årlig verdiskaping på nær 70 milliarder kroner.

Rapporten konkluderer blant annet med at det norske reiselivsproduktet har blitt vesentlig dyrere sammenlignet med konkurrentland som følge av høyere lønnsnivå, innenlandske priser og sterk valuta.

Tilgjengeligheten til det norske reiselivsproduktet har samtidig blitt vesentlig styrket som følge av direkte lavprisfly til utlandet. Hovedeffekten har vært at utenlandske reisemål har blitt mer tilgjengelige for nordmenn, konkluderer rapporten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.