Dagligvaregiganten Norgesgruppen ble enda større ifjor. Gruppen, som har merkevarer som Kiwi, Meny , Spar økte markedsandelen fra 39,3 prosent til 39,9 prosent.

Konsernet solgte dagligvarer og kioskvarer for 71,4 millarder kroner ifjor. Dette er en økning på 5,9 prosent sammenlignet med 2013.

- Vi er godt fornøyd med vår utvikling. Vi ønsker å utvikle oss og vokse videre, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i Norgesgruppen.

Driftsresultatet endte på 2,95 milliarder kroner ifjor, det er en økning på 300 millioner kroner fra 2013. Det solide fjorårsresultatet fyller på egenkapitalen i Norgesgruppen med 13 milliarder kroner. Det gir en egenkapitalandel på solide 38,8 prosent. Driftsmarginen økte med 0,2 prosentpoeng til 4,1 prosent.

- I prosent små tall, men med stort volum blir det penger av det, sier finansdirektør Sverre R. Kjær i Norgesgruppen på resultatpresentasjonen.

En halv miliard i utbytte
Det gode 2014-resultatet bidrar til at den styrtrike Johannson-familien og de andre aksjonærene tar ut et utbytte på over en halv milliard kroner, ifølge årsresultat. Rundt tre milliarder ble reinvestert i Norgesgruppen ifjor. Johannson-familien eier vel 74 prosent av selskapet.

- Det er kapitalkrevende å drive butikker i dag. Norgesgruppen investerte vel tre milliarder i fjor og det er litt lavere enn tidligere. Det er helt andre krav fra både myndighetene og kundene nå enn tidligere, sa finansdirektør Sverre R. Kjær.

Johannson-familien kontrollerer Norgesgruppen, som blant annet også eier engrosvirksomheten Asko og kiosk- og restaurantkjedene Deli de Luca, Mix, Fresh, Dolly Dimples og Jafs.

Dagligvaremarkedet i Norge vokste med 4,3 prosent ifjor og utgjorde 160 milliarder kroner eksklusiv moms. Bak Norgesgruppen følger Reitan-familiens Rema 1000 med 23,7 prosent av markedet og deretter Coop med 22,3 prosent, ifølge 2014-tallene fra analyseselskapet Nielsen.

Med oppkjøpet av Ica er Coop nå landets nest største dagligvarekjede med rundt 28 prosent markedsandel. De siste årene har Norgesgruppen og Rema 1000 tatt markedsandeler mens Coop, Ica og Bunnpris har tapt andeler. Rema 1000 og Kiwi er landets største enkeltkjeder, og har tilsammen 40 prosent av markedet.

 

Les også: - Et høydepunkt å si nei til å kjøpe Ica

Les også: Full uenighet om matvareprisene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.