Pareto Securities mener effekten av Jemen-uroen kan være positiv for tankrederiene hvis resultatet blir at oljen må fraktes over lengre avstander. Det betyr i så fall økt etterspørsel etter skip.

– Vi tror nettoeffekten på inntjeningen vil være positiv, spesielt for suezmax-tankere, skriver shippinganalytiker Eirik Haavaldsen i et analysenotat til meglerhusets kunder torsdag.

Den Norske Krigsforsikring for Skib (DNK) anser det som svært lite sannsynlig at skipsfarten slutter å bruke Rødehavet på grunn av uroen i Jemen.

– Generelt er skipsfarten meget tilpasningsdyktig ved endringer i trusselbildet, sier DNK-sjefen Svein A. Ringbakken.

Han opplyser at det over noe tid er registrert en nedgang i antall anløp av norske skip i Jemen.

«Begrenset»

Frontline anløper ikke lenger havner i Jemen.

– Vi følger situasjonen tett. Frontline leier inntil videre ikke ut skip til laster fra Jemen, sier administrerende direktør Robert Hvide Macleod i driftsselskapet Frontline Management. Det har ansvaret for driften av John Fredriksen-selskapenes tankflåte.

Rett utenfor Jemen ligger Bab el-Mandeb. Gjennom dette stredet ble det transportert 3,8 millioner fat olje per dag i 2013, ifølge IEA.

Hvis stredet stenges kan det hindre tankskip i å passere mellom Den arabiske gulfen og Suezkanalen og Sumed-rørledningen. Det kan tvinge skipene rundt sørspissen av Afrika.

– Det er selvfølgelig mulig at trafikken gjennom Bab el-Mandeb stredet reduseres, men at det stenges ser jeg som veldig lite sannsynlig. Min foreløpige konklusjon er at konsekvensene dette har for tankmarkedet sannsynligvis blir begrenset, sier Hvide Macleod.

Nok av olje

Heller ikke direktør Sverre Bjørn Svenning i Fearnresearch tror uroen i Jemen kommer til å bety så mye for tankskipsfarten i området. Han viser til at

Jemen ikke er noen stor produsent eller eksportør av råolje.

– Dersom rederiene på tross av at det fortsatt er internasjonale flåtestyrker i området ikke skulle ta sjansen på å sende skip vil det skape forsinkelser i skipningene. Og hvis raffineriet i Aden skulle bli bombet vil det påvirke skipninger av petroleumsprodukter da Jemen i så tilfelle ville måtte importere, sier Svenning.

Utredningssjef Erik Ranheim i de uavhengige tankrederienes organisasjon, Intertanko, vil ikke begi seg ut på politiske spekulasjoner om konsekvensene for tankskipsfarten.

– Jemen produserer jo også litt olje, men olje ser det ut til å være nok av om dagen, sier Ranheim.

bjorn.segrov@dn.no(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.