Det kinesiske aksjemarkedet er glohett. Småinvestorer som ble skadet under børskollapsen i 2007 er tilbake ved Shanghai-børsen – sammen med sine tenåringsbarn. Flere mener det er en boble.

I toårsperioden frem til oktober 2007 ble nøkkelindeksen ved Shanghai-børsen mer enn femdoblet – fra 1092 til en topp på 5954. Nedturen kom bratt. I løpet av de neste 12 månedene stupte nøkkelindeksen med over 70 prosent til 1728.

Rekordaktivitet

Investorer holdt sine brente fingre vekk fra aksjemarkedet i mange år. Børsverdier for over 25000 milliarder forsvant under den kinesiske børskollapsen for syv-åtte år siden. Det er først det siste året at småinvestorer er tilbake og jakter på avkastning.

I årene etter den globale finanskrisen var det høy aktivitet i det kinesiske eiendomsmarkedet og lett å tjene penger. Den tiden er over. Nå er det aksjeinvesteringer som gjelder – for alle aldersgrupper. Aktiviteten har aldri vært høyere.

De siste ti handelsdagene har det blitt omsatt aksjer for over 1000 milliarder yuan (1280 mrd. kroner) daglig ved de to største kinesiske børsene i Shanghai og Shenzhen. Enkelte dager har handelsomsetningen vært på over 1300 mrd. yuan.

Dette er tre-fire ganger høyere enn hva som har vært vanlig omsetning ved New York-børsen i årets to første måneder, ifølge MarketWatch.

I løpet av fem dager for to uker siden ble det åpnet over 1,1 millioner nye verdipapirkontoer i Kina. Ved utgangen av 2014 hadde kinesiske investorer 181,5 millioner verdipapirkontoer.

- Jo høyere aksjekursene er jo flere investorer kjøper. Hvis prisene faller er det ingen som ønsker å kjøpe, sier elektriker og småinvestor Gao Haibao til Wall Street Journal.

Unge spekulanter

Ved People’s Square i Shanghai selges det aksjeråd for en krone til småinvestorer som ikke tar seg tid til å sette seg inn i selskapene eller markedet. «Lær deg Warren Buffetts investeringsstrategier på ett minutt», er populære ifølge Wall Street Journal.

Ifølge China Securities Daily og Beijing Morning Post er studenter og tenåringer svært aktive i aksjemarkedet.

«Det vanlige er at disse investorene spekulerer med penger de har fått fra foreldrene», skriver Beijing Morning Post.

Marginhandel, hvor aksjekjøp finansieres av meglerhus og finansinstitusjoner, har økt med mer enn 40 prosent siden nyttår og nærmer seg 2000 milliarder kroner. Andelen marginhandel er dobbelt så høy i Kina som i USA, ifølge Markit.

- Når aksjemarkedet er mer aktivt er det mer manipulering som finner sted, sier førsteamanuensis Chen Xin ved Shanghai Jiaotong University til Wall Street Journal.

90 prosent av all aksjehandel kommer fra småinvestorer, ifølge UBS.

Eufori i aksjemarkedet

Under en investeringskonferanse i Kina i forrige uke kom det advarsler fra store, internasjonale finansinstitusjoner. De ser en boble i det kinesiske aksjemarkedet som ikke lar seg forklare med underliggende trender eller den økonomiske utviklingen i Kina.

«Forkjærligheten til å ta risiko i det kinesiske aksjemarkedet har nådd euforilignende tilstander. Det er på tide å ta gevinst», skriver Bank of America Merrill Lynch i rapporten «The Worrying Sense of Calm in China» (Den urovekkende følelsen av ro i Kina).

Bankens økonomer anbefalte aksjeinvesteringer gjennom fjoråret. Investorer som lyttet fikk den høyeste avkastningen noe sted i verden. Nå er disse anbefalingene trukket tilbake.

«Den kinesiske realrenten er for høy, valutaen er for dyr, finanspolitikken er for stram og vi begynner å se at gjeldsdeflasjonen biter seg fast», skriver BoA Merrill Lynch.

Bunken av analyser med advarsler som er sendt ut til profesjonelle investorer vokser daglig.

«Jeg tror ikke noen makroindikatorer eller vekst kan forklare den nåværende entusiasmen. Dette er et «bullmarked» uten vekst, skriver aksjestrateg Lu Wenjie hos UBS i Kina i en ny analyse.

 

Lanserer luksus-Uber

Fra i dag av kan Uber-brukere reise med Lamborghini og Maseratis i Singapore. Responsen har allerede vært svært bra, til tross for en minstepris på over 1500 kroner for en tur i en Lamborghini. I tillegg kommer en kilometeravgift på over 50 kroner.

- Responsen har vært overveldende og etterspørselen skyhøy. Så snart en bil er ledig bookes den umiddelbart for en ny tur, sier en representant for Uber i Singapore til CNBC.

Singapore er et av verdens dyreste land å bo i – og eie bil på grunn av avgiftsnivået. En Maserati GranTurismo Sport koster 3,5 millioner kroner. En Honda Jazz med 1,3 liters motor koster 114000 Singapore-dollar (662.000 kroner) – tre ganger mer enn i Norge.

 

Markedene

De asiatiske aksjemarkedene starter uken høyere etter signaler fra den kinesiske sentralbanken om at det kan komme nye lettelser. Shanghai-indeksen er på det høyeste nivået på syv år.

Sentralbanksjefen sa på søndag at den er «årvåken mot deflasjonsrisikoen» og har «handlingsrom» hvis det viser seg nødvendig.

- De sa at veksten er på nedsiden så kanskje det er behov for å gjøre noe. Dette er i samsvar med hva de har fremhevet rundt tiltak. Vi tror det kommer mere fra Kina, sier leder for verdipapirstrategier hos HSBC Asia-Pacfic til CNBC.

I Japan fortsetter det å komme elendige økonomiske statistikker. Industriproduksjonen falt med 3,4 prosent i februar – betydelig verre enn forventet.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Mener veksttakten har falt for mye

 
Flere land slår følge med Kina
 

morten.iversen@dn.no