Google og Facebook har på få år blitt en av de største og viktigste formidlerne av nyheter på internett. Ingen produserer egne nyheter, men plukker opp fra aviser, nettsteder og tradisjonelle medieorganisasjoner.

Dette er en modell som andre selskaper også benytter - til store protester.

Transporttjenesten Uber er blitt en alvorlig konkurrent til tradisjonelle drosjeselskaper i USA. Det siste året har de ekspandert til Europa og Asia. Tjenesten er svært populær.

AirBnb formidler kontakt direkte mellom utleiere og reisende som har behov for overnatting. Tradisjonelle hoteller, sammen med lokale myndigheter, har prøvd å stoppe tjenesten i blant annet delstaten New York.

Lynmeldingstjenesten WhatsApp, som ble kjøpt av Facebook i 2014 for 19 milliarder dollar, har over 800 millioner brukere. Med applikasjonen kan brukere sende tekstmeldinger, bilder og datafiler gratis via smarttelefoner med vanlig dataabonnement. Mobiloperatørene sender færre tekstmeldinger.

 

Starter etterforskning

Tyske og franske myndigheter ønsker å regulere disse selskapene og tjenestene de tilbyr. Dette kommer etter klager og innspill fra tradisjonelle selskaper som føler konkurranse på kroppen, blant annet europeiske medie- transport- og reiselivsselskaper.

«Vi mener at den voksende makten hos enkelte digitale tjenester er en del av en større utfordring som tilsier en politisk konsultasjon med sikte på å etablere hensiktsmessige rammebetingelser for essensielle digitale plattformer», skriver de to franske statsrådene Emmanuel Macron og Sigmar Gabriel i et felles brev til EU-kommisjonen.

Ifølge Financial Times vil kommisjonen starte en granskning før slutten av 2015. Kommisjonen skal blant annet vurdere om videotjenester som Netflix skal underlegges de samme reglene som gjelder for tradisjonelle kringkastingstjenester.

Selskaper som Uber og AirBnb har på kort tid opparbeidet seg en store brukerbaser. EU-kommisjonen vil blant annet vurdere om de misbruker denne makten i den nye, delte digitale økonomien.

 

Forskjellsbehandling

I enkelte land ønskes representantene for delingsøkonomien velkommen – blant annet i Storbritannia. I andre markeder sperres de ute. Uber har planer om å være tilstede i 26 av 28 EU-land i løpet av sommeren.

- Dette er ment å være ett felles marked. Hva vi opplever er at vi behandles helt forskjellig og ulikt i enkeltland – i enkelte land er det også forskjell fra by til by, sa Uber-direktør Mark McGann til Wall Street Journal nylig.

Uber har levert en formell klage til EU-kommisjonen.

- Vi har hele tiden sagt at vi ikke lukker døren til de mulighetene som ny teknologi gir, men det må skje med et rammeverk innenfor eksisterende lovgivning, sa en EU-talsmann til avisen.

 

Amerikansk dominans

EU har startet etterforskning av Google og andre søketjenester. EU-kommisjonens visepresident Andrus Ansip skal legge frem en rapport i slutten av neste uke hvor det legges frem en strategiplan ved hva EU-kommisjonen kaller det indre, digitale markedet – med fri flyt av digitale tjenester og produkter i EØS-området.

Ifølge Reuters, som har sett et utkast av dokumentet, er europeiske politikere og selskaper bekymret over den dominerende rollen amerikanske teknologiselskaper har i Europa.

Det franske overhuset har vedtatt at søketjenester viser søkeresultater fra konkurrerende tjenester på forsiden. De ønsker også at Google skal åpne opp og vise de matematiske algoritmene som ligger til grunn for søkeresultatene.

Dette har Google nektet å gjøre, da det er forretningshemmeligheter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

morten.iversen@dn.no