Midt i Tromsø har Ikea nå åpnet en avdeling som skiller seg fra de vanlige blå Ikea-boksene som er plassert utenfor de største byene.

Folk i Nord-Norge har vist at de er sultne på flatpakkede møbler. Derfor har kjeden etablert et service- og hentepunkt i Tromsø i påvente av at et nytt varehus skal stå klart.

Les mer om:
Ikea bygger varehus i Tromsø
Kundene er ikke nådige mot disse selskapene

I sentrumslokalet kan kundene se på utstillingene og hente ut bestillinger, men ikke plukke med seg varer som i et tradisjonelt varehus. Noe som minner om en fysisk nettbutikk med andre ord.

– Her kan kundene ta og føle på produktene. På den måten blir det enklere å handle på nett, sier varehussjef Mari Bakken.

Vurderer flere byer

Ikea vurderer lignende tilbud i flere norske byer.

– Konseptet er aktuelt for andre markeder. Vi har flere nye byer i kikkerten, sier kommunikasjonsrådgiver Kristian Willanger.

Les mer om:Martin Andresens ommøblering av Skeidar

Han påpeker at de nye konseptene er en tilpasning til endrede handlemønstre, samtidig som det er et inntog i nye lokalmarkeder.

– Å selge møbler på nettet er utfordrende. Derfor forsøker vi å skape noe midt i mellom en nettbutikk og et stort varehus.

I dag er 5 prosent av Ikeas omsetning på nett, men målet er at den skal bli tre ganger så stor innen 2020.

Nordlendingene har så langt vært nødt å kjøre til Trondheim eller Haparanda for å skaffe seg en sofa fra Ikea. Nå kan de prøvesitte i Tromsø inntil nytt varehus åpner om noen år.
Nordlendingene har så langt vært nødt å kjøre til Trondheim eller Haparanda for å skaffe seg en sofa fra Ikea. Nå kan de prøvesitte i Tromsø inntil nytt varehus åpner om noen år. (Foto: Lars Åke Andersen)

Fem varehus på fem år

Ikea har en offensiv etableringsstrategi med fem nye varehus i Norge på fem år. Tidligere i år åpnet et nytt varehus utenfor Hamar. I løpet av de neste årene er det planlagt nye varehus i Ålesund, Larvik/Sandefjord, Vestby og Tromsø.

– Hvorfor kommer den voldsomme etableringstakten så sent?

– Fra vi ønsker oss til et sted, til vi åpner dørene ser vi at det ofte kan ta opptil 10 år å etablere et varehus av vår størrelse. Ikea har vært i Norge i 50 år og har tatt storby etter storby. Nå ser vi muligheten for å utvide konseptet, sier Willanger.

Også i Hamburg og København tester Ikea nå ut storbykonsepter som en del av sin multikanalsstrategi.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.