I sin langtidsstrategi satser Ruter på at hele bussflåten innen 2025 skal baseres på null- og lavutslippsteknologi, hvilket vil si en blanding av elektriske og hydrogendrevne busser. Det vil redusere utslippene med 80-90 prosent.

Denne uka er byrådet og Ruter invitert til en konferanse i London om miljøvennlig bussteknologi, der et av målene er å vise bussprodusentene at markedet kan bli stort nok til at produsentene finner det interessant, skriver Aftenposten.

Bussene det satses på i Oslo, er ikke trolleybusser, slik man hadde i Oslo for mange år siden, men batteridrevne busser.

Disse vil enten kunne lades ved hver endeholdeplass eller kunne kjøre noe lenger før de må lades, ifølge prosjektleder for satsingen i Ruter, Pernille Aga. (©NTB)

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.