Statens vegvesen hevet tirsdag en avtale med IBM om levering av et nytt it-system til et bompengeprosjekt med en kostnadsramme på 500 millioner kroner. På drøyt halvannet år er 170 millioner kroner brukt, men systemet – som skulle rulles ut denne sommeren, er fortsatt minst to år unna.

I en pressemelding i går gjorde Statens vegvesen det klart at de vil «kreve at IBM erstatter utgiftene som Statens vegvesen og bompengeselskapene har hatt».

"Kjempebeklagelig"

Avdelingsdirektør Jane Bordal i Vegdirektoratet vil imidlertid ikke røpe overfor DN nøyaktig hvor mye de krever IBM for.

- Jeg synes det er kjempebeklagelig at vi må gjøre dette. Vi inngikk en kontrakt med det vi anså som en solid leverandør, som skulle levere et system. Når det er sagt, så kunne vi ikke sitte lenger å se på at situasjonen utviklet seg når vi ikke fikk den leveransen vi skulle ha. Derfor mener vi at vi har vist handling ved å gå til dette skrittet, på det tidligste tidspunktet vi mener var mulig, uttaler Bordal i tirsdagens utgave av DN.

Les hele saken her (Krever innlogging)

Abid Raja (V), andre nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, krever at samferdselsministeren tar grep.

- Jeg forventer at en statsråd i Frp gjør alt i sin makt for å rette opp feilene, slik at bompengeinnkreving er mest mulig kostnadseffektiv. Her vil han finne støtte hos oss i Venstre, sier Raja.

Han synes offentlig norsk IT-satsning virker som «en dårlig parodi».

- Det begynner å nærme seg at en setning som inneholder både IT og offentlig bør være forbudt av norsk språkråd. Alt av offentlig IT-satsning virker som en dårlig parodi: Politi, Nav og så videre. Sløsing med det offentliges penger, det er nokså utrolig. Her bør Solvik-Olsen ta grep, sier Raja.

Samferdselsdepartementet: - Vi følger Vegdirektoratet tett

Statssekretær i samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarseth (H), svarer at departementet allerede gjør det Raja krever.

- Vi er allerede i den posisjonen overfor Vegdirektoratet som Abid Raja etterlyser. Vi kommer til å følge Vegdirektoratet tett for å være betrygget om at vi får et moderne og fremtidsrettet innkrevingssystem.

Han mener Vegvesenet nå har en «aktiv plan» for å håndtere situasjonen.

- Det er veldig bra at Vegvesenet nå tar aktivt grep om situasjonen. Vi vil hele vegen forsikre oss om at Vegvesenet jobber videre på en god måte, men det er ikke oss politikere som skal lage de nye datasystemene. Vi må forsikre oss om at planene Vegvesenet jobber videre etter er gode planer, det skal vi følge dem tett i. Vegvesenet må ha en alternativ plan for å få et modernisert sentralsystem, det arbeidet opplever vi nå at de allerede er i gang med, sier Aarset.

- Har ikke vært mulig å komme til enighet

IBM motsetter seg avtaletermineringen, og varsler mulige rettslige skritt. Han antyder at samarbeidet med Statens vegvesen ikke har gått knirkefritt.

- Jeg kan bekrefte at det har vært endringer og utvidelser av omfanget underveis. Det har her vært gjentatt dialog på ledernivå uten at det har vært mulig å komme til enighet. Store prosjekter forutsetter gjensidig tillit, sier kommunikasjonssjef Otto Backer Solberg i IBM til DN.

Les også: «Rakkerunger» tjener mer senere i livet enn «englebarn»

Arbeidsledigheten fortsetter å øke

- Endelig en dag med sommerstemning og bryggedans på børsene

Se også:

Vil bygge ny SUV:

Vil bygge ny SUV
Skodas salgsdirektør Werner Eichhorn har en plan for å selge 1,5 millioner biler årlig.
00:46
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.