– Det er ingen grenser for hvor langt vi kan nå. Drømmen er den samme som den alltid har vært: Å bli en av de største i Europa, sa Petter Varner i boken «Avkledd» som kom ifjor.

Solgte flere klær
Det er liten tvil om at klesgiganten Varnergruppen jobber mot målet. Ifjor solgte klesgiganten klær for 10,45 milliarder kroner i de 12 kjedene som tilsammen utgjør gruppen,  og satt igjen med en drøy milliard kroner i driftsresultat, viser årsrapporten. Inntektene økte med rundt én prosent sammenlignet med året før, mens driftsresultatet hadde en liten nedgang. Nær seks milliarder kroner av omsetningen fant sted i gruppens 715 norske butikker. ifølge Virke har Varnergruppen en markedsandel på drøyt 18 prosent i det norske klesmarkedet. Endel av økningen i omsetning skyldes etableringen av rundt 30 nye butikker.

Størst nedgang i Vivikes
Men Varnergruppen sliter med å holde veksten oppe i halvparten av kjedene sine, ifølge bransjeorganisasjonen Virkes rapport for den norske klesbransjen. Både Cubus, BikBok, Carlings, Urban, Vivikes og Wow hadde lavere omsetning i 2014 enn året før. Største tilbakegang hadde Vivikes og Carlings med 9,2 og 6,2 prosent , ifølge Virkes rapport, men også en de største kjedene, Cubus, måtte tåle en nedgang på 1,7 prosent til 2,5 milliarder kroner i omsetning. Det til tross for at det ble åpnet fire nye butikker.

Vokser i Volt
Om det butter litt i noen av kleskjedene, har Varnergruppen truffet markedet godt med herreklærne-kjeden Volt og Dressmann.  Ifølge Virkes bransjesjef Bror Stende  har Volt  "vist en fantastisk utvikling med tosifret vekst hvert år de siste fem årene", og kjeden omsetter nå for 250 millioner kroner.  Dressmann er langt større med en omsetning på 1,3 milliarder kroner, en vekst på 7,5 prosent ifjor.

Dressmann har de siste årene knyttet til seg flere kjente stjerner til bruk i markedsføring og samarbeid. Rett før nyttår kom nyheten om at Dressmann har inngått en avtale med den svenske fotballstjernen Zlatan om å utvikle sportsklær for kjeden.

LES D2s intervju med Zlatan: Zlatans verden d2Plus  (+)

Til tross for et fall i mange av Varnergruppens kjeder, er selskapet fornøyd med fjoråret og har tro på fremtiden.  I årsrapporten skriver Varnergruppen i en kommentar til den samlede omsetningen at "med hensyn til de markedsmessige utfordringene som har vært i 2014, må dette anses som tilfredstillende". Konsernet venter at 2015 vil blir "nok et godt år", og tror at en lavkonjunktur i økonomien ikke vil ramme lavpris-kjedene.

Det lykkes ikke å få kommentar fra Varner-gruppen tirsdag.