Etter mandagens brakvalg ble Miljøpartiet De Grønne (MDG) Oslos tredje største parti med en oppslutning 8,1 prosent. Partiet får dermed fem kandidater i bystyret og havner i vippeposisjon.

MDG har gått til valg på å sikre et grønt skifte og vil samarbeide med den konstellasjonen som gir størst gjennomslag i miljøpolitikken.

MDG har slått fast at kutt i kapasitetsvekst er det viktigste og mest konkrete MDG-kravet i forhandlingene som nå går i gang. Sykkelveier er andre kontante krav.

Her er listen over hva MDG vil endre i Oslo:

  • Ingen privatbiler innenfor ring 1 etter 2017.
  • Redusere veikapasiteten og øke bompengesatsene for biler.
  • Innføre køprising innenfor bygrensen.
  • Skrinlegge utvidelsen av E18 fra Asker og Bærum og inn mot Oslo (Vestkorridoren) og alle andre prosjekter for økt kapasitet for biler.
  • Bruke et av feltene i hver retning på Ring 3 til kollektivfelt.
  • Bygge ut et el-fergenett i Indre Oslofjord.
  • Innføre forbud fra 2016 mot dieselbiler i Oslo på dager med høy luftforurensing.
  • Forbud mot bensin- og dieselbiler innenfor ring 3 innen 2022.
  • Utvide t-banenettet ved å forlenge linje to fra Ellingsrud til Ahus og videre til Lillestrøm samt bygge linje på tvers mellom Økern og Furuset.
  • Starte bygging av Fornebu­banen.

Les også professor Steinar Strøms vurdering av MDGs politikk: Professor om Miljøpartiet de grønnes politikk: - Tragikomisk

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.