Den mye omtalte loven om god handelsskikk ble i forrige uke skrotet av Stortinget. Men i oktober neste år lanserer Forbrukerrådet dagligvareportalen, som vil gi matkundene muligheten til å finne de beste prisene og vurdere produktene i alle landets dagligvarebutikker.

- Dagligvareportalen skal gjøre det enklere å sammenligne priser og produktenes kvalitet. Da kan forbrukerne for eksempel vurdere fett- og sukkerinnhold og ta sunnere valg når man handler, forteller prosjektleder Bjørnar Angell i Forbrukerrådet.

Les også: Får kritikk for å skrote lov om god handelsskikk

Forbrukerrådet opplyser at det vil koste syv millioner kroner å utvikle portalen og vel seks millioner årlig å drifte den. Matkjedene skal selv bidra med å levere informasjon til Forbrukerrådets portal, og Rema 1000 har vært en av pådriverne bak satsningen.

- Vi har lenge vært for en dagligvareportal, og jobber tett sammen med Forbrukerrådet for å bidra til at portalen blir en suksess. I dag er det bare forbrukerne som ikke har en fullstendig oversikt over prisbildet, og det ønsker vi at våre kunder skal ha slik at de vet hvor de skal handle for å finne de beste varene til de laveste prisene. Vi i Rema 1000 har tatt til orde for større åpenhet rundt priskonkurranse og prissammenligninger fordi vi mener åpenhet fører til mer konkurranse, noe som kundene tjener på, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema.

Rema 1000s kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer.
Rema 1000s kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer.

Les også: Oppkjøpsfond inn i dagligvarer på nett

Forbrukerrådet mener de siste ukenes priskrig på julemat viser at det er behov for en dagligvareportal.

- Vi har et klart inntrykk av at konkurransen skjerpes før pristester. Priskrigen i forkant av VGs ulike tester tyder på det. Når enkelttester kan få slike utslag betyr det at det i dag  er for vanskelig å sammenligne pris. Forbrukerrådet håper dagligvareportalen kan bidra til et mer gjennomsiktig matmarked, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Les også: Meny og Kiwi kaster Hattings pølse- og hamburgerbrød ut av butikkene

Landets største dagligvarehus Norgesgruppen har tidligere vært skeptisk, men ønsker nå portalen velkommen.

- Vi ser positivt på det. Stortinget har vedtatt at det kommer en slik portal, men prisfokuset må ikke gå ut over kvalitet og utvalg og vi er i dialog med Forbrukerrådet om dette, kommenterer konsernsjef Tommy Korneliussen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.