Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Konserndirektør Trond Bentestuen i DNB sier kundeatferden tvinger frem endringer. FOTO
Konserndirektør Trond Bentestuen i DNB sier kundeatferden tvinger frem endringer. FOTO les mer

Bank

DNB sier opp 600 ansatte

DNB skal halvere antall filialer og nedbemanne med 600 ansatte. - Kundenes atferd er dramatisk endret, sier DNBs Trond Bentestuen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I løpet av første halvår i år vil antall bankkontorer i DNB bli redusert fra 116 til 57 stykker.  Av de 1500 som jobber ved kontorene, må 600 ansatte finne seg noe annet å gjøre.

 

– Den utviklingen som vært i kundeatferd det siste året er dramatisk, og ikke noe vi kunne forutse. Av all kundetrafikk til DNB, er det kun 1 prosent som går gjennom filialene våre, sier konserndirektør for personmarkedet i DNB, Trond Bentestuen. Beslutningen som er tatt av konsernledelsen kommer etter en prosess som startet ifjor høst.

- Det er allerede nedbemannet 200 ansatte ved naturlig avgang  i høst. I tillegg er det nedbemannet 70 personer ved DNBs hovedkontor i Bjørvika, sier Bentestuen.

Les også: Disse DNB-filialene legges ned

Legges ned før sommeren

Alle de ansatte får mulighet til å søke om sluttpakker. Hele prosessen skal være ferdig innen seks måneder.

- Når beslutningen først er tatt, er det høy operasjonell risiko ved å dra det langt ut i tid, sier Bentestuen. 

Også når det gjelder oppsigelser av leiekontrakter for bankfilialene sier Bentestuen at det er mulig å avslutte disse innen sommeren.

Bruker mobilbank

Bentestuen sier at nå  kundene endrer sine bankvaner, må banken følge etter.

- Utviklingen de siste to årene har vist at kundene har mer kontakt med oss enn tidligere, men på helt andre måter. De ønsker å ha banken tilgjengelig hele tiden, og bruker mobilen til alt fra å betale regninger til å søke boliglån, sier Bentestuen.  Han viser til at mens en boliglånssøknad før ble ledsaget av "napoleonskake og kaffe" i banken, så sendes søknaden nå like gjerne fra mobilen i bussen på vei til jobb.

Den nye bankhverdagen i DNB

  • 85 prosent av norske bankkunder bruker ikke lenger bankkontoret i hverdagen.
  •  Ni av ti nordmenn dekker sine bankbehov på nett – og stadig flere via mobil eller nettbrett.2
  •  DNB hadde i 2015 hele 156 millioner besøk i mobilbanken og 91 millioner besøk i nettbanken.
  •  Manuelle tjenester i kontorene er redusert med 82 prosent på to år.
  •  Av alle DNBs kunder som opprettet spareavtaler i fjor, gjorde fire av fem det på nett.
  •  Betalingsappen Vipps blir nå brukt av over 1 million nordmenn og har endret måten vi gjør opp
  • med hverandre på.
  • Også bedriftskundene bruker banken annerledes enn før. Ni av ti kundeforhold for bedrifter
  • etableres nå digitalt.
Vis mer
 

Blir flere på kundesentret

Også ved DNB bedriftsmarked gjøres det endringer.  Antall steder hvor det er bedriftsmarkedskontorer reduseres  fra 63 til 46.

- Men de som jobber der vil ikke bli berørt av nedbemanningen.  DNB Eiendom vil fortsatt være til stede der de er i dag, sier Bentestuen.

DNB vil fortsatt ha bankkontor i alle fylker.

– Vi skal fortsatt være fysisk til stede mange steder i Norge. Samtidig øker vi bemanningen på kundesenteret vårt, der alle som ønsker får personlig betjening døgnet rundt, både på telefon og via chat, sier Bentestuen.

DNB er ikke den eneste banken som kutter ansatte  i takt med økende bruk av digitale banktjenester. Onsdag meldte Sparebanken Vest om at de sier opp 100 ansatte.

 

Følg utviklingen i markedene i DN Investor

 

Les også:

Gulfstatene vil ikke avholde krisemøte i Opec

- Oljeland i trøbbel holder meg våken om natten

Asia i dag: Emisjon overtegnet 4335 ganger

 

Se DNtv: Uteligger for en flaske vin

 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør