I et leserinnlegg i fredagens utgave av DN foreslår Norwegian-sjef Bjørn Kjos at det innføres en avgift på tomme seter i luften - om politikerne virkelig vil innføre en klimaavgift.

Utspillet er et svar på regjeringens forslag om en ny avgift på 80 kroner pluss moms som skal belastes hver flybillett. Avgiften skal etter planen innføres fra april og innbringe mer enn én milliard kroner årlig til statsbudsjettet.

– Belønn selskaper som fyller flyene, fjern avgiften fra passasjerer og legg den eventuelt heller på tomme seter. Kall det gjerne en «tomseteavgift», skriver Kjos.

Les hele innlegget her:

Kall det gjerne en «tomseteavgift» dnPlus  (DN+)

Tommelen ned

Administrerende direktør Stein Nilsen i Widerøe er styreleder i bransjeorganisasjonen NHO Luftfart.

– En «tomseteavgift» er veien å gå om en vil rasere flytilbudet i distriktene, sier Nilsen.

Han viser til at Widerøe flyr på ruter langs kysten med mange mellomlandinger og hyppige avganger.

– Det vil være umulig å drive flyruter med et lite passasjergrunnlag om en slik avgift innføres. En tomseteavgift vil være fordel for lavprisselskaper med ned mot én til to ukentlige avganger på enkelte ruter, mens andre flyselskaper vil lide, sier Nilsen.

Også SAS er lite interessert i å diskutere en «tomseteavgift».

– En innføring av en ny klimaavgift må i det minste ikke være konkurransevridende, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Ifølge Norwegian-sjef Bjørn Kjos koster den nye avgiften selskapet 600 millioner kroner årlig. Han omtalte skatten som "totally stupid" på flyselskapets kvartalspresentasjon torsdag.

DN kan nå fortelle at Kjos får en alliert i USA i kampen mot avgiften.

– Dette blir storpolitikk, sier Kjos.

Les hele historien her:

USA støtter kamp mot «stupid tax» dnPlus  (DN+)

 

Les også:

Rappet identiteten til 14 personer  

Får ikke hevet kjøp av 211 årgangsviner  

Avkastning siden 19. juli 2007: 0,00 prosent

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.